Finale flitscampagne tegen bezuinigingen: 36 video's opgenomen!

10 juli 2024

Update 9 juli
Donderdag 11 juli markeert het einde van het begin van onze strijd om de bezuinigingen op het onderwijs van tafel te krijgen. We hebben jouw steun nodig om deze cruciale boodschap luid en duidelijk over te brengen! Kom naar de laatste pitches in Den Haag (Wijnhaven) en Leiden (BplusC Nieuwstraat).
O
ndertussen is het een ware uitdaging om de imiddels op gang gekomen stroom aan kort-en-krachtige videoboodschappen uit de hele universiteit een plek te geven; 36 op dit moment!

De campagnesite met video's zal de komende tijd nog in de lucht (boven 'Den Haag') blijven. Kom je vandaag, woensdag en/of donderdag om 12:15 uur langs om je collega’s te steunen en bezoekers te laten zien dat ons onderzoek echt niet wegbezuinigd kan en mag worden? En deel de site, die dagelijks steeds meer bezoekers krijgt:

Over de flitscampagne
Tussen 26 juni en 12 juli organiseren diverse collega's van wp en obp samen, op initiatief van Remco Breuker, Leiden Global en de Faculteit Geesteswetenschappen, een flitscampagne om politiek Den Haag op andere gedachten te brengen. Want wat raakt Nederland ongelooflijk veel kwijt als de kraan zo dicht gaat als de nieuwe coalitie van plan is. Het College van Bestuur steunt deze campagne van harte!

Tijdens de campagne zijn er dagelijks tijdens lunchtijd tussen 12:00 en 12:45 uur pitches in Den Haag (Wijnhaven) en in Leiden (BplusC Nieuwstraat) en kun je een korte videoboodschap laten opnemen in Leiden en Den Haag. Deze delen we op de campagne-pagina. Ook nieuwe initiatieven tonen we daar.

Pitch, videoboodschap of allebei
Waarom moet Nederland jouw onderzoek en dat van collega’s blijven financieren? Wat verliest Nederland als dat onderzoek niet meer mogelijk is? Waarom moeten de voorgenomen onderwijsbezuinigingen dus van de baan? Hoe leg je dat kort en krachtig uit aan, bijvoorbeeld, Eppo Bruins?
Aanmelden voor een video-opname bij je eigen faculteit kan hier. Op dit moment zijn er videofaciliteiten voor deze campagne bij FGGA, FSW en FGW. Steun je collega’s tijdens een lunchbijeenkomst. Deel ook de uitnodiging en het overzicht van sprekers (zie site) in je netwerk.
Politici, beleidsmakers, media, collega's en vrienden… velen zijn uitgenodigd, iedereen is welkom. Er zijn enige drankjes en versnaperingen. Aanmelden is niet nodig. Zegt het voort!

Sprekers en tijden
Zie de campagnepagina voor het rooster:

Start
Korte terugblik op aftrap door Remco Breuker, 26 juni in Wijnhaven: bij de eerste bijeenkomst was veel steun voor de campagne, waarin o.a. beleidsmedewerkers van het Ministerie van Buitenlandse Zaken hun grote zorgen uitten over het mogelijk verdwijnen van regio-expertise, zoals die van Korea-studies.