HR

Jaarverslag ombudsfunctionaris beschikbaar

27 juni 2024

De Universiteit Leiden heeft sinds 2022 een ombudsfunctionaris voor medewerkers, Marjan van Dasselaar. Op basis van haar ervaringen heeft zij voor het kalenderjaar 2023 een verslag opgesteld met onder meer een samenvatting van de werkzaamheden, een overzicht van het aantal gemelde situaties en de aard van de onderliggende problematiek, en een aantal aanbevelingen.

Meldingen

Het aantal meldingen lag in 2023 verhoudingsgewijs hoger dan in 2022. Daaruit kan worden opgemaakt dat medewerkers de weg naar de ombudsfunctionaris weten te vinden. De ombudsfunctionaris is bovendien verschillende keren actief benaderd door leidinggevenden met vragen over kwesties met betrekking tot sociale veiligheid. Marjan: ‘Het is goed om te constateren dat er door leidinggevenden in een vroegtijdig stadium wordt gezocht naar hulp.’ Voor promovendi lijkt de stap naar de ombudsfunctionaris nog wel groot. ‘De contacten met de Graduate schools en deelname aan voorlichtingsbijeenkomsten voor promovendi lijken de drempel naar het vertrouwensnetwerk enigszins te hebben verlaagd, maar voor promovendi lijkt er nog veel winst te behalen als het gaat om het aandacht vragen en opkomen voor de eigen positie’, aldus Marjan.

Het afgelopen jaar heeft de ombudsfunctionaris ook haar kennismaking met medewerkers en leidinggevenden in alle lagen van de organisatie verder voortgezet. Marjan: ‘Er was steeds een vanzelfsprekende bereidheid om het gesprek met de ombudsfunctionaris aan te gaan en de gesprekken waren open en waardevol.’ Dankzij de gesprekken heeft de ombudsfunctionaris nog meer inzicht gekregen in het werkklimaat binnen de universiteit.

Aanbevelingen

Op basis van de gesprekken met melders en leidinggevenden doet de ombudsfunctionaris verschillende aanbevelingen. Zo adviseert ze om ongewenst gedrag altijd te bespreken, in plaats van ‘eromheen te werken’. Daarnaast pleit ze voor een betere begeleiding van beginnende leidinggevenden en voor meer helderheid als het gaat om benoemingsprocedures van wetenschappelijk medewerkers. Ook de aanbevelingen die de ombudsfunctionaris deed in het jaarverslag 2022 – zoals vaker op elkaar afstappen in plaats van heen en weer te blijven mailen over ongewenst gedrag – zijn volgens haar voor een groot deel nog actueel.

Meer weten? Lees het volledige jaarverslag.

Bereikbaarheid ombudsfunctionaris

Ombudsfunctionaris Marjan van Dasselaar verleent onafhankelijk advies aan de universiteit over de wijze waarop het werkklimaat onder medewerkers veiliger kan worden. Ze is te bereiken via mail en telefoon (06-38950408). Anonieme meldingen kunnen niet in behandeling worden genomen.

Sociale veiligheid binnen de universiteit

Heb je ongepast of grensoverschrijdend gedrag ervaren of gesignaleerd? Op de medewerkerspagina over sociale veiligheid vind je informatie over wat je zelf kunt doen en welke hulplijnen je in zo’n situatie kunt inschakelen.