Kandidaten voor KNAW-lidmaatschap gezocht

19 juni 2024

Ken jij een aan onze universiteit verbonden onderzoeker die, vanwege diens wetenschappelijke verdiensten en profiel, verdient toe te treden tot het geleerde genootschap van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW)? En mag worden verwacht dat die hieraan een actieve en verrijkende bijdrage kan leveren? Draag deze kandidaat dan nu voor aan je wetenschappelijk directeur of onderzoeksdirecteur.

Over de KNAW

De KNAW is van oudsher een genootschap van excellente Nederlandse wetenschappers. Leden worden gekozen op basis van hoogwaardige wetenschappelijke prestaties. Een lidmaatschap is voor het leven. De leden zijn actief in kennisuitwisseling en debat over wetenschappelijke onderwerpen, wetenschapsbeleid en vraagstukken op het gebied van wetenschap en samenleving. Ook dragen zij vanuit commissies en adviesraden bij aan de adviestaak van de KNAW en nemen zij deel aan jury’s voor verschillende wetenschappelijke prijzen. De Akademie beoogt het forum, de stem en het geweten van de wetenschap in Nederland te vormen.

Kandidaten aandragen

Stuur de naam van jouw kandidaat, samen met een korte motivatie, zo spoedig mogelijk naar je wetenschappelijk directeur of onderzoeksdirecteur. Elke faculteit kan tot 3 juli twee potentiële kandidaten voordragen aan de rector voor nominatie. Jaarlijks mag de rector vijf kandidaten nomineren voor het lidmaatschap van de KNAW: één kandidaat voor elk van de vier KNAW-wetenschapsdomeinen en één domeinoverschrijdende kandidaat. Ook drietallen van huidige KNAW-leden mogen kandidaten voordragen, evenals enkele andere nominatiegerechtigde partijen. Uit alle kandidaten kiest de KNAW 16 nieuwe leden die in het voorjaar van 2025 zullen toetreden.

Leden worden benoemd op grond van hun wetenschappelijke verdiensten. Kansrijke kandidaten hebben een unieke en excellente bijdrage geleverd aan hun vakgebied en genieten een sterke internationale statuur. Ook zetten zij zich actief in voor onderwijs en trekken ze jonge wetenschappers aan, die zij weten te inspireren. Het werk van de kandidaten heeft ook buiten de academie relevantie en/of impact, bijvoorbeeld op sociaal-cultureel, maatschappelijk, technologisch of economisch vlak. Verder kan worden verwacht dat zij zich actief zullen inzetten voor het genootschap. Kandidaten hebben bij benoeming bij voorkeur de leeftijd van 60 jaar en in ieder geval de leeftijd van 67 jaar nog niet bereikt. De KNAW heeft bij de benoeming van nieuwe leden ook oog voor de gelijkmatige spreiding over de verschillende wetenschapsgebieden en regionale spreiding in waar de leden werkzaam zijn. De KNAW hecht bovendien zeer aan een in alle opzichten divers ledenbestand.

Vertrouwelijkheid

De nominaties voor het KNAW-lidmaatschap zijn vertrouwelijk. Kandidaten dienen zelf niet op de hoogte te zijn van het feit dat zij genomineerd worden. Daarom wordt niet gedeeld welke kandidaten de rector overweegt en uiteindelijk selecteert voor de voordracht. Je kunt erop vertrouwen dat, wanneer een interne kandidaat via de decaan wordt voorgelegd aan de rector, deze met passende zorgvuldigheid in overweging wordt genomen.

Bij vragen kun je contact opnemen met Anna Terra Verhage, beleidsadviseur SAZ.