Lancering GROW: wat verandert er op onze faculteit?

25 juni 2024

Vanaf 1 september 2024 bij alle faculteiten

Vandaag 25 juni heeft Universiteit Leiden officieel het nieuwe Jaargesprek GROW gelanceerd. GROW staat voor Gesprekken over Resultaat, Ontwikkeling en Welzijn en vervangt de R&O regeling. De Faculteit der Rechtsgeleerdheid werkt al vanuit de pilot eind 2022 met het nieuwe Jaargesprek. Vanaf 1 september 2024 gaan we binnen de hele universiteit allemaal op dezelfde manier werken. Hoewel we er dus al bekend mee zijn, verandert er per 1 september 2024 ook voor ons nog wat!

Verbeterd systeem op Serviceplein
Om de GROW gesprekken te registreren en faciliteren gaan we met een ander systeem werken, door middel van een tegel in het Serviceplein. Self service zullen we vanaf 1 september as. niet meer gebruiken. De afspraken die je in het GROW gesprek met elkaar maakt kunnen direct in het Serviceplein geregistreerd worden, er hoeven geen bijlages meer ingevuld en geüpload te worden.

Medewerker kan gesprekscyclus opstarten
De medewerker kan zelf de gesprekscyclus opstarten en een verslag aanmaken in het Serviceplein. Nadat het gesprek is gevoerd en het verslag door de medewerker en de leidinggevende is aangevuld en goedgekeurd wordt het verslag opgeslagen. De goedkeuringsstap door de beoordelingsautoriteit komt te vervallen.

Tussentijds gesprek
Indien de gemaakte afspraken gedurende het jaar wijzigen kan dit ook in het Serviceplein vastgelegd worden, door middel van een “tussentijds gesprek”. Bij een volgend gesprek beschikken leidinggevende en medewerker dan over een totaaloverzicht van alle gemaakte en eventueel bijgestelde afspraken.

Geen eindscore
Gedurende de experimenteerfase werkten we binnen FdR met een 2 puntsscore (“ voldoet aan de eisen” of “ verbetering is noodzakelijk”). Met ingang van 1 september wordt helemaal geen eindscore meer gegeven en geeft de leidinggevende alleen een beschrijvend oordeel (beoordeling in woorden).

Nieuwe tools en verbeterde formulieren
Alle formulieren en hulpmiddelen zijn aangepast aan het nieuwe systeem en verder verbeterd. Daarnaast zijn nieuwe hulpmiddelen beschikbaar, zoals een 360 feedback-tool. Ook is via het Serviceplein alle andere relevante informatie vindbaar, zoals de toolkit Let’s Connect, feedbackregels, leiderschapskaartjes, etc., waardoor alle informatie op 1 plek te vinden is.

Uitbreiding trainingen en ontwikkelaanbod
Het ontwikkelaanbod is afgestemd op de nieuwe GROW regeling, bv. voor de bestaande training “Het Goede Gesprek” voor leidinggevenden. Daarnaast komt er in het najaar een gratis training beschikbaar voor medewerkers die handvatten biedt voor effectieve gespreksvoering.

De komende tijd zullen we jullie hier regelmatig over blijven informeren. Mocht je vragen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met je HR adviseur.