HR

R&O-gesprek wordt GROW: Gesprekken over Resultaat, Ontwikkeling en Welzijn

25 juni 2024

Het jaarlijkse resultaat- en ontwikkelingsgesprek (R&O-gesprek) met je leidinggevende krijgt vanaf 1 september een nieuwe vorm én een nieuwe naam. Met het acroniem GROW stappen we over naar: Gesprekken over Resultaat, Ontwikkeling en Welzijn.

We willen dat iedereen zijn talenten optimaal kan inzetten en zich kan ontwikkelen. GROW biedt daarom de kans om op een open manier en meerdere keren per jaar met jouw leidinggevende te praten over je werk, ontwikkeling en welzijn. Hierbij kijk je terug én vooruit.

Wat bespreken we tijdens de GROW-gesprekken?

Alles wat jou als professional én als mens bezighoudt. Want jouw welzijn, ontwikkeling en tevredenheid zijn net zo belangrijk als je prestaties. Deze onderwerpen bespreken we regelmatig; niet alleen tijdens de formele momenten van het start- en jaargesprek maar ook tijdens tussentijdse gesprekken. Daartoe kun jij als medewerker ook het initiatief nemen.

Makkelijkere verslaglegging met een nieuw formulier

De verslaglegging van je GROW-gesprek wordt eenvoudiger en sneller met een korter en overzichtelijker online formulier. Ook ontvang je een beschrijvende beoordeling op jouw functioneren in plaats van een beoordeling met scores. Daarmee gaan we van een discussie over normering naar een open gesprek over resultaten, ontwikkeling en welzijn. Met GROW introduceren we ook het zogeheten ‘360 graden feedbackformulier’ waarmee je – indien je dat wilt – voorafgaand aan jouw GROW-gesprek feedback bij je collega’s kunt opvragen over hoe zij de samenwerking met jou ervaren.

Meer aandacht voor jouw rol in het team

Het draait niet alleen om je eigen resultaten en ontwikkeling, maar we hebben ook oog voor ieders inspanningen voor de organisatie en het teamGROW versterkt onze organisatiecultuur door het erkennen en waarderen van de kennis, ervaring, talenten en bijdragen van álle medewerkers. Deze erkenning en waardering ligt aan de basis van het universitaire programma Academia in Motion.

Vanaf 1 september aan de slag met GROW

Tot 1 september geldt de huidige R&O-regeling; daarna is de GROW-regeling van kracht. Op het Serviceplein vind je dan een speciale GROW-tegel waarin je de gesprekken kunt vastleggen in een online formulier.

Ontdek GROW en ervaar zelf hoe deze nieuwe benadering van gesprekvoeren een meerwaarde kan zijn voor jou en jouw werkomgeving! Neem alvast een kijkje in de GROW-toolkit. Daar vind je verschillende tools die je hierbij kunnen helpen; met binnenkort ook 10 verschillende korte e-learnings over GROW. Duik in de vernieuwde Let's Connect toolkit met 40 praktische tools rondom gespreksvoering. Of schrijf je alvast in voor een van de trainingen uit het GROW Ontwikkelmenu:

Meer weten?

Op de medewerkerssite vind je meer informatie, de GROW toolkit en een Q&A met alle vragen en antwoorden over GROW.

Zoek contact met je leidinggevende als je vragen hebt over GROW. Neem contact op met het Servicepunt voor vragen over het systeem. Leidinggevenden kunnen inhoudelijke vragen stellen aan hun HR-adviseur.

Of lees alvast het interview met collega’s Hanneke Hulst en Elice Schöne over hun ervaringen met GROW vanuit de pilots die ermee zijn gedraaid.