Visitatie onderwijs: 'Mogen wij jullie studenten ook lesgeven?'

19 juni 2024

Vorige week, van 10 t/m 12 juni, bezocht een externe visitatiecommissie de juridische opleidingen. Voorzitter van de commissie was prof.mr. Anja Oskamp, voormalig rector magnificus van de Open Universiteit. Het was een geslaagd bezoek: de commissie heeft laten weten dat zij de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatie-Organisatie) positief zal adviseren over de heraccreditatie van de juridische opleidingen.

Het was een druk programma voor de visitatiecommissie. Binnen drie dagen voerde ze gesprekken met maar liefst 18 delegaties van docenten, studenten, leden van het (onderwijs)bestuur, de examencommissie en alumni.

Voorlopige bevindingen
Aan het einde van het bezoek presenteerde de commissie haar voorlopige bevindingen. De conclusie was dat zij de juridische opleidingen op alle aspecten van het accreditatiekader als voldoende beoordeelde. Daarbij gaf de commissie een aantal nuttige aanbevelingen mee. Allereerst om op sommige punten meer kaders te stellen – onder meer ten aanzien van de positie van de examencommissie, de invulling van masterscriptietrajecten, de keuze van toetsvormen en het gebruik van ‘generatieve AI’ (ChatGPT). Ook raadde ze aan om voortvarend verder te gaan met het uitvoeren van de Kernvisie Bacheloropleidingen en sprak haar vertrouwen uit in een goede implementatie door de faculteit..

In transitie
Daarnaast vroeg de commissie aandacht voor de hoge werkdruk bij staf en studenten, die overigens ook bij andere faculteiten speelt. De commissie was voorts erg te spreken over de regelmatige overleggen over het curriculum op verschillende niveaus. Ook gaf ze complimenten voor de betrokkenheid van de medewerkers en het enthousiasme van de studenten ('Mogen wij ze ook lesgeven?'). De commissie had gemerkt dat de opleidingen momenteel echt in transitie zijn en er goede plannen liggen om ze verder te verbeteren. 'Werk aan de winkel dus!', was de slotopmerking van de voorzitter.

Opvolging
Na de zomer volgen de adviesrapporten van de visitatiecommissie. De opleidingsdirecteuren gaan dan in overleg met het faculteitsbestuur bekijken hoe ze opvolging gaan geven aan de aanbevelingen.