Intervisie voor begeleiders van promovendi: meld je aan!

1 juli 2024

Uit een enquête die vorig jaar in onze faculteit werd gehouden, is gebleken dat er bij veel stafleden behoefte is aan collegiaal overleg over het begeleiden van promovendi, bijvoorbeeld in de vorm van intervisie en het delen van ‘good practices’. Daarom organiseert de Graduate School in het komende cursusjaar een intervisiegroep voor promovendibegeleiders. Je kunt je hiervoor inschrijven via deze link.

Intervisie

Intervisie is een manier om met een groep collega’s te leren van vragen uit de dagelijkse werkpraktijk. Deelnemers kunnen iets ter sprake brengen dat als lastig ervaren wordt in de rol van begeleider van promovendi, zodat anderen daarover mee kunnen denken. De bespreking gebeurt in absolute vertrouwelijkheid en volgens een heldere methode als leidraad. Daarvoor kan een concrete situatie van de afgelopen tijd ingebracht worden (zoals een moeilijk onderwerp dat ter sprake kwam of een gesprek dat niet liep zoals gewenst), maar het kan ook een terugkerend vraagstuk zijn (bijvoorbeeld: hoe geef ik constructieve feedback, hoe ga ik om met bepaald gedrag van een promovendus). Uitkomsten van de intervisie kunnen divers zijn, zoals herkenning (‘anderen vinden het ook lastig’), bemoediging, of adviezen.

De groep

De intervisiegroep bestaat uit ongeveer acht personen. De groep staat open voor deelnemers vanuit alle instituten van de Faculteit Geesteswetenschappen, voor zowel begeleiders met veel als weinig ervaring en met diverse achtergronden. Zo kunnen deelnemers inspiratie opdoen aan de hand van de verschillende inzichten en ervaringen, waarbij iedereen zich vrij kan uitspreken en de anonimiteit van besproken casussen gewaarborgd wordt.

Het traject

Er zijn vier bijeenkomsten van 1,5 uur, onder begeleiding van een ervaren intervisie-begeleider, Ewout van der Wouden. Bijeenkomst 1 & 2 zijn in het najaar van 2024 en staan in het teken van kennismaken en gebruik van twee verschillende intervisie-methodieken. Bijeenkomst 3 & 4 zijn in het voorjaar van 2025. Het doel is dat de groep na bijeenkomst 4 zelfstandig met intervisie verder kan, indien men dat wil. De voertaal is Nederlands of Engels, afhankelijk van de deelnemers.

Data en registratie

Eerste bijeenkomst: dinsdag 3 september van 10.30-12.00 uur, of woensdag 4 september van 14.30-16.00 uur (datumkeuze is afhankelijk van het aantal aanmeldingen). De drie latere bijeenkomsten worden in overleg met de groep gepland.

Je kunt je t/m 12 juli a.s. registreren voor de intervisiegroep via dit formulier.

Vragen?

Neem contact op met Pui Chi Lai, coordinator van de Graduate School, via graduateschool@hum.leidenuniv.nl