Onderzoek

Nomineer een mid-career onderzoeker voor de Ammodo Science Award for Fundamental Research

4 juli 2024

Ken jij een internationaal erkende mid-career wetenschapper die een uitzonderlijke bijdrage heeft geleverd aan diens veld en een vernieuwende bijdrage kan leveren aan ongebonden fundamenteel onderzoek? Draag deze kandidaat dan nu aan voor een Ammodo Science Award for Fundamental Research.

Over deze prijs

Elke twee jaar reikt Stichting Ammodo acht prijzen uit aan mid-career wetenschappers in Nederland die hoogstaand, internationaal erkend onderzoek verrichten en die in staat zijn om nieuwe wegen te verkennen in fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Er worden twee prijzen toegekend in elk van de volgende vier domeinen: social sciences, natural sciences, humanities, en biomedical sciences. Laureaten ontvangen €350.000 te besteden aan ongebonden fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. De rector, faculteitsdecanen, en drie- of meertallen van gezamenlijk handelende hoogleraren verbonden aan een Nederlandse universiteit mogen tot en met 27 september 2024 kandidaten nomineren voor deze prijzen. Elke nominator mag tot twee kandidaten per domein voordragen.

Kandidaten aandragen

Ken jij een wetenschapper verbonden aan onze universiteit die die voldoet aan de hieronder genoemde voorwaarden en beoordelingscriteria? Attendeer dan nu je wetenschappelijk directeur of onderzoeksdirecteur op deze potentiële kandidaat! Zij kunnen deze dan binnenkort voordragen voor de interne facultaire overweging en selectie van de twee kandidaten (per domein) die elke faculteitsdecaan mag voorgedragen. Drie- of meertallen van gezamenlijk handelende hoogleraren kunnen ook zelf voordrachten indienen. Een aantal van de kandidaten die via decanen of hoogleraren worden genomineerd, zullen tevens door de rector worden voorgedragen als dubbelnominatie.

Voor nominatie komen in aanmerking:

• excellente, internationaal erkende mid-career wetenschappers, die:
  • in staat worden geacht om een vernieuwende bijdrage te leveren aan ongebonden fundamenteel wetenschappelijk onderzoek;
  • in het jaar van nominatie (peildatum 1 januari 2024) vijf tot vijftien jaar geleden zijn gepromoveerd (d.w.z. gepromoveerd tussen 1 januari 2009 en 31 december 2018). Op deze termijn is de Ammodo extensieregeling van toepassing; en
  • een aanstelling hebben bij een Nederlandse universiteit of een Nederlands onderzoeksinstituut.

Voordrachten worden per domein (natural sciences, social sciences, biomedical sciences, en humanities) beoordeeld door een domeinspecifieke adviescommissie. Zij beoordelen de voordrachten op basis van de volgende beoordelingscriteria:

I. De wetenschappelijke kwaliteit van de kandidaat, waarbij die kwaliteit zal worden bepaald aan de hand van criteria die gangbaar zijn voor de beoordeling van die kwaliteit in het vakgebied van de kandidaat, waaronder (maar niet beperkt tot):

a) de bijdrage van de kandidaat aan de ontwikkeling van haar/zijn vakgebied;
b) unieke bijdrage van de kandidaat aan baanbrekend onderzoek of aan baanbrekende publicaties;
c) lidmaatschappen van de kandidaat van (inter)nationale jury’s, visitatiecommissies, wetenschappelijke redacties, wetenschappelijke academies of andere relevante organisaties;
d) (internationale) wetenschappelijke erkenningen, waaronder aan de kandidaat toegekende wetenschappelijke prijzen en subsidies;
e) de wijze waarop het onderzoek van de kandidaat zich onderscheidt van dat van vergelijkbare (internationale) onderzoeken op het gebied van kwaliteit, originaliteit, resultaten, publicaties en/of toekomstverwachtingen.

Bij het beoordelen van de wetenschappelijke kwaliteit dient het grootste gewicht te worden toegekend aan de criteria genoemd onder a en b.

II. De mate waarin de kandidaat in staat wordt geacht een vernieuwende bijdrage te leveren aan ongebonden fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.

Meer informatie

Nadere informatie over deze nominatiemogelijkheid is te lezen op de website over deze prijs. Daar staan onder meer het reglement, het nominatieformulier in Nederlands en Engels, de extensieregeling, een overzicht van eerdere laureaten, de samenstelling van de adviescommissies en meer.

Bij vragen kun je contact opnemen met Anna Terra Verhage, beleidsadviseur SAZ (a.t.j.verhage@bb.leidenuniv.nl).