Update vanuit het faculteitsbestuur

10 juli 2024

In het afgelopen facultair jaar hebben veel gebeurtenissen en uitdagingen ons gezamenlijk bezig gehouden. We willen je als faculteitsbestuur graag vertellen over een aantal ontwikkelingen en zaken waaraan hard wordt gewerkt.

Begrotingstekort
Zoals we eerder hebben gecommuniceerd, kampen we als faculteit met een aanzienlijk begrotingstekort van enkele miljoenen euro's. Dit tekort is hoofdzakelijk het gevolg van de (achterblijvende) studieresultaten van studenten. Het Hoofdlijnenakkoord dat minder geld voor universiteiten beschikbaar stelt en de toenemende kosten voor faculteiten in het algemeen, zijn ongunstige factoren die daar bovenop komen.

Het faculteitsbestuur heeft na intensieve gesprekken met wetenschappelijk directeuren, afdelingsvoorzitters en stafhoofden de hoofdlijnen van de begroting 2025-2029 vastgesteld waarin 5 miljoen taakstelling is verwerkt. De allocatie van gelden voor de instituten valt in 2025 M€ 2,5 lager uit. De budgetten voor het faculteitsbureau zijn met ca. M€ 2 verlaagd. Daarnaast is een aantal opbrengsten op basis van een zo realistisch mogelijke prognose verhoogd zoals die bij de Leiden Law Academy. Deze hoofdlijnen zijn op 2 juli jl. voorgelegd aan de wetenschappelijk directeuren en op 8 juli jl. aan de Faculteitsraad. Op basis van deze overleggen wordt de komende weken de daadwerkelijke begroting opgesteld die eind augustus 2024 aan de Faculteitsraad wordt voorgelegd voor advies.

Gemoderniseerde en nieuwe opleidingen
Naast de financiële
uitdagingen is er ook perspectief. We staan aan de vooravond van de implementatie van het Kernvisie-curriculum van de bachelor Rechtsgeleerdheid, de bachelor Fiscaal recht en de bachelor Notarieel recht. Verschillende teams hebben hard gewerkt aan het voltooien van hun opdrachten en hun output is omgezet in concrete plannen van aanpak, handvatten en tools. Andere teams – al dan niet in vernieuwde samenstelling – zetten hun werkzaamheden de komende maanden voort, hetgeen onder meer zal resulteren in concrete plannen voor de inrichting van het keuzeonderwijs en de invulling van de afstudeerruimte.

Daarnaast wordt er hard aan gewerkt om bepaalde Kernvisie-maatregelen naar voren te halen, zodat de studenten en de medewerkers daarvan ook al in het aankomende collegejaar – vooruitlopend op de volledige implementatie van de Kernvisie vanaf september 2025 – kunnen profiteren en we ervaringen kunnen opdoen.

Voorts heeft het faculteitsbestuur recent ingestemd met de plannen voor de herziening van het curriculum van de bachelor Criminologie. Vanaf september 2025 kunnen de nieuwe criminologie-studenten een volledig vernieuwd en op maat gemaakt curriculum tegemoetzien, dat naadloos aansluit op de maatregelen die in het kader van de Kernvisie worden genomen.

Tot slot is ook de afgelopen maanden achter de schermen hard gewerkt aan de verdere ontwikkeling van onze nieuwe opleidingen die vanaf september 2025 in Den Haag zullen starten: de bachelor Cybersecurity & Cybercrime, de bachelor Economie & Samenleving en de master Economie van de publieke sector.

Het komende collegejaar zal inhoudelijk daarmee in het teken staan van het voorbereiden van het nieuwe en gemoderniseerde onderwijsaanbod van onze faculteit vanaf september 2025.

Onderzoek
Op onderzoeksgebied is noemenswaardig dat wij dit jaar onze tweede Toogdag hebben georganiseerd. Projecten van de eerste ronde startersbeurzen stonden centraal, naast een keynote over Open Science en paneldiscussie over de kabinetsformatie en het Hoofdlijnenakkoord. Daarnaast vond het Meijerssymposium plaats, een eerbetoon aan een veelzijdig jurist die van onschatbare waarde is geweest voor juridisch Nederland en onze rechtenfaculteit in het bijzonder. Ondertussen worden veel nieuwe initiatieven voor interdisciplinaire samenwerking ontwikkeld, zoals in het kader van nieuwe, universitaire profileringsthema’s.

Meerdere onderzoekers van onze faculteit ontvingen onlangs een KIEM-subsidie voor hun onderzoeksvoorstellen. Daarnaast zijn ook dit jaar weer PhD-beurzen toegekend aan de kandidaten met de beste voorstellen in de ‘Meijers-ronde’.

Kennismaking met afdelingen
Afgelopen maanden hebben we als decaan Suzan Stoter en/of vice-decaan Jan Crijns inspirerende kennismakingsgesprekken gevoerd met alle afdelingen. De gesprekken waren leerzaam en het was een groot plezier om de afdelingen te leren kennen en te horen waarmee de medewerkers in de afdelingen bezig zijn en wat hen bezig houdt. We waarderen de inzet en de openheid waarmee deze gesprekken plaatsvinden, en het geeft ons een mooi beeld van de veelzijdigheid, kennis en kunde die we in huis hebben.

Sociale en werkveiligheid
Veiligheid zowel fysiek als sociaal voor medewerkers en studenten binnen de universiteit is een topprioriteit. De recente gebeurtenissen in de wereld, waaronder de Gaza-oorlog, hebben ook binnen onze faculteit en universiteit mensen bezig gehouden. We nodigen je dan ook uit om eventuele zorgen, vragen of ideeën met ons te delen via bestuurssecretaris@law.leidenuniv.nl. Jouw input is van grote waarde en helpt ons om beter in te spelen op de behoeften van de mensen binnen onze organisatie.

Dankwoord
Tot slot willen we iedereen enorm bedanken voor de grote inzet voor en betrokkenheid bij deze mooie rechtenfaculteit. We wensen alle collega’s een welverdiende, rustige zomerperiode en hopen iedereen gezond en uitgerust weer te verwelkomen op 3 september a.s. tijdens de officiële start van het facultair jaar en kijken uit naar de voortzetting van de samenwerking.

Namens het faculteitsbestuur,

Suzan Stoter, decaan