Nieuw: onderwijsdata inzichtelijk

28 augustus 2024

‘Door meten tot weten’ staat op het monument voor de ingang van onze faculteit. Het is een credo dat zeker opgaat bij het ontwikkelen van gedegen onderwijsbeleid. De afdeling Onderwijsbeleid heeft een tool ontwikkeld in SharePoint met de naam Monitor Onderwijsdata FdR. Hierin wordt managementinformatie rondom onderwijs zoals instroom- en uitstroomcijfers van studenten toegankelijk gemaakt voor iedereen binnen de faculteit. De monitor ontsluit niet alleen relevante data maar verwijst ook naar andere bronnen van onderwijsdata.

screenshot van Monitor Onderwijsdata FdR

Ben je geïnteresseerd? Hieronder beantwoorden we nog een paar vragen over de Monitor

De Monitor brengt managementinformatie op het gebied van het onderwijs bijeen vanuit verschillende bronnen. Denk aan bijvoorbeeld instroomgegevens (aanmeldingen, aanmeldprognoses, inschrijvingen), gegevens over de studievoortgang (BSA, studie-uitval, voldoendes herkansen) en andere data (opleidingskaarten, kengetallen t.b.v. opleidingsjaarverslagen en visitatierapporten).

Voor een deel zijn deze gegevens ontleend aan rapportages van het OIC of BB/Informatiemanagement, en voor een deel zijn ze ook te vinden op bijvoorbeeld het universitaire Onderwijsdashboard. De Monitor toont informatie in een bewerkte, toegankelijke vorm, zoals grafieken of diagrammen en zijn voorzien van toelichting. Ook is er een overzicht te vinden van andere bronnen van onderwijsdata.

Op de Monitor staan alleen geaggregeerde en niet-vertrouwelijke gegevens. In veel gevallen zijn deze ook op andere universitaire sites en dashboards te vinden. In een enkel geval waarin twijfel bestaat, wordt dit voorgelegd aan de AVG-officer. Een belangrijk voordeel van een SharePoint-omgeving is bovendien dat deze alleen toegankelijk is met een ULCN-account en dat controle mogelijk is op wie wel en niet toegang heeft en welke bevoegdheden elke gebruiker heeft.

De Monitor is nog maar net actief maar de mensen die een uitnodiging hebben gekregen zijn degenen die met data werken, opleidingsdirecteuren en de groep collega’s die ook de periodieke mail over instroomcijfers ontvangt.

Eigenlijk voor iedereen binnen de faculteit die behoefte heeft aan data op het gebied van onderwijs. De voornaamste doelgroep zijn de mensen die hierboven worden genoemd, maar iedereen in de faculteit kan toegang krijgen.

Toegang kun je aanvragen door een mailtje naar de beheerder te sturen: Jan Jacob Trip van de afdeling Onderwijsbeleid. Ook voor suggesties en vragen kun je bij Jan Jacob terecht.

Voor wie al toegang heeft of dat wil aanvragen: hier vind je de Monitor Onderwijsdata FdR.