Bibliotheek

Tip: lees nieuwsartikelen gratis via online krantenarchief Nexis Uni

27 augustus 2024

Wil je online een bepaald krantenartikel lezen, maar stuit je op een paywall? De Universiteitsbibliotheek biedt toegang tot een groot aantal digitale en gedigitaliseerde kranten(banken) en databases. Een daarvan is het online nieuwsarchief Nexis Uni, waarmee je als medewerker van de Universiteit Leiden gratis artikelen kunt lezen uit allerlei regionale, landelijke en internationale kranten en tijdschriften.

Denk bijvoorbeeld aan Nederlandse landelijke dagbladen zoals de Volkskrant, NRC, Trouw, het Algemeen Dagblad, het Parool en De Telegraaf, of aan tijdschriften zoals De Groene Amsterdammer en Elsevier Weekblad. Buitenlandse nieuwsbronnen die je via Nexis Uni vindt zijn onder meer The Times, The New York Times en Le Monde, maar ook nieuwsmagazines, zoals Fortune.

Zo log je in op Nexis Uni

Als medewerker heb je eenvoudig toegang tot Nexis Uni. Ga naar deze pagina, klik op ‘Nexis Uni’ (onder het kopje ‘Online Access - Full text availability’) en log in met je ULCN-inloggegevens. Je bevindt je nu in het online krantenarchief. Je kunt een artikel vinden door bijvoorbeeld (een deel van) de kop in de zoekbalk te zetten.