Update van het faculteitsbestuur

26 september 2024

Beste collega’s,

Na een dynamische start op 3 september is de eerste maand van het academische jaar 2024-2025 bijna verstreken. Op 3 en 4 oktober is de universiteit gesloten om Leidens Ontzet te vieren. Dit jaar is het precies 450 jaar geleden dat Leiden werd bevrijd van de Spanjaarden. In navolging daarvan schonk Willem van Oranje de Universiteit aan de stad. Een opmaat naar het 450-jarig bestaan van de Universiteit Leiden en onze Faculteit der Rechtsgeleerdheid in 2025.

Uitdagingen
De voorbereidingen voor dit lustrum zijn inmiddels al in gang gezet. Maar naast vieringen hebben we helaas ook te maken met uitdagingen. Zoals eerder is gemeld, heeft de faculteit te maken met een forse financiële taakstelling als gevolg van achterblijvende studieresultaten in de afgelopen jaren. De afgelopen weken is er hard gewerkt aan de voorbereidingen voor de meerjarenbegroting van de faculteit 2025-2028. Voor 2025 is de conceptbegroting op hoofdlijnen grotendeels rond maar daarmee zijn we er helaas nog niet. De aangekondigde bezuinigingen in het regeerprogramma van kabinet Schoof brengen nieuwe onzekerheden met zich, waardoor we extra voorzichtig moeten zijn met het als faculteit aangaan van financiële verplichtingen naar de toekomst.

Afspraken
Om dit proces te ondersteunen, zijn er door het faculteitsbestuur en de wetenschappelijke directeuren afspraken zijn gemaakt over de wijze waarop we binnen de faculteit personele beslissingen nemen. Deze afspraken zijn vorige week naar alle leidinggevenden verstuurd. Het uitgangspunt blijft dat we de afname van middelen zoveel mogelijk opvangen door natuurlijk verloop en herverdeling van taken. Voor het faculteitsbestuur en de wetenschappelijke directeuren blijft het van belang om te zorgen voor een personeelsbezetting die adequaat is toegerust voor het onderwijs, het onderzoek en de bedrijfsvoering, voor de korte en langere termijn.

Open gesprek voeren
We zijn ons ervan bewust dat de implementatie van de taakstelling niet eenvoudig zal zijn. Daarom is het raadzaam om open gesprekken te voeren met elkaar of je leidinggevende. Mocht er behoefte zijn aan meer kennis en vaardigheden over het voeren van goede gesprekken, dan is er in het programma van GROW ruimte gemaakt om trainingen te volgen. Deze worden aangeboden voor zowel leidinggevenden als voor medewerkers. Vanzelfsprekend kun je je voor vragen, ondersteuning of advies altijd richten tot de HR-afdeling of het faculteitsbestuur.

Openstaande posities
Tenslotte zijn er ook gesprekken gaande met potentiële kandidaten voor de interne vacatures van opleidingsdirecteur bachelor Rechtsgeleerdheid en facultaire coördinator(en) Diversiteit & Inclusie en Studentenwelzijn, zoals in deze oproep van 29 augustus 2024 stonden beschreven.

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande zaken nog vragen hebben of meer behoefte aan informatie, laat dit weten aan het faculteitsbestuur via bestuurssecretaris@law.leidenuniv.nl.

Op 12 november a.s. van 11.00 tot 12.00 uur wordt er een inloopsessie georganiseerd in de Global Lounge voor vragen aan of gesprekken met het faculteitsbestuur.

Met vriendelijke groet,

Namens het faculteitsbestuur,