Kom naar het symposium AI in het juridisch onderwijs

25 september 2024

Met de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) staan we voor grote veranderingen, ook in ons onderwijs. Op donderdag 24 oktober 2024 organiseert de Learning and Teaching Community (LTC) van de faculteit in samenwerking met LLiNC een symposium dat specifiek ingaat op de invloed van AI in het juridisch onderwijs. Het symposium biedt docenten en stafmedewerkers een unieke kans om zich te verdiepen in de rol die AI nu al speelt en in de toekomst kan spelen binnen de juridische opleidingen.

Hoe raakt AI het juridische onderwijs?
Tijdens het symposium kijken we vanuit verschillende invalshoeken naar AI. De technische aspecten van AI – hoe werkt het precies en wat zijn de huidige mogelijkheden – worden belicht, maar er is ook aandacht voor didactische vragen: Hoe kunnen we AI effectief inzetten in het onderwijs zonder de menselijke interactie en de essentiële juridische vaardigheden te verliezen? Daarnaast is er ruimte voor de juridische kant van AI – bijvoorbeeld hoe AI ons eigenlijk dwingt te reflecteren op de essentie van het juridisch vakgebied en de vaardigheden die we willen onderwijzen. Op het symposium is er ruimte om hier dieper op in te gaan tijdens een plenaire, interactieve discussie.

Programma
Dagvoorzitter is Tycho de Graaf die het programma opent en de plenaire discussie zal begeleiden. Vanuit het studentenperspectief geeft student Ingeborg Breel haar visie op het gebruik van AI in het onderwijs. Dit wordt gevolgd door een lezing van Alexander de Wit en Femke Klaver die onlangs nog hun visie op het gebruik van ChatGPT door studenten gaven in Trouw. Manuel Galdames van LLiNC maakt deel uit van de universitaire werkgroep AI in Education en geeft een update over de huidige status van hun bevindingen tot nu toe. Voor de plenaire sessie kun je deelnemen aan een van de drie workshops. Bekijk hieronder het hele programma.

De LTC nodigt alle docenten en stafmedewerkers die zich bezighouden met onderwijs en iedereen die geïnteresseerd is om zich in te schrijven voor dit symposium via onderstaande knop.

Kom ook naar het symposium

Schrijf je hier in

Programma

Tijd Item Spreker Ruimte
13.00-13.15 Inloop   A1.44
13.15-14.15 Opening Dagvoorzitter:
Tycho de Graaf
A1.44
  Het gebruik van AI vanuit perspectief van de student

Ingeborg Breel
Student Rechtsgeleerdheid (3e jaar) + Criminologie (2e jaar) + Honours college law  Criminologie

Lezing:
Klachten van universiteit om gebruik ChatGPT door studenten zijn krokodillentranen

Alexander de Wit en Femke Klaver

Update/status universiteitsbrede werkgroep AI in Education

Manuel Galdames

14.15-15.15 Breakout sessies: keuze uit 3 workshops

Hoe past AI in jouw onderwijs?

Over de stappen van Learning Experience Design: analyseren van je doelgroep, leerdoelen en het aanpassen van je opdracht met of zonder AI. Tijdens de workshop bespreken we de voordelen, uitdagingen en tips voor het integreren van AI in je onderwijs
Pien Leeuwenburgh (LLInC) B0.14

Technical and legal aspects of generative AI (in het Engels)

Knowing more about the technical and legal perspectives, helps lecturers to be better prepared when using generative AI. Questions like: How does generative AI function, how do you protect students, how can you safely use AI in education are topics that will be discussed.

Erwin Veenstra, Marco Correa Perez (LLInC)

B0.16

Hands on met ChatGPT en co.

Aan de hand van een reeks voorbeelden laat Jeroen zien hoe je deze tools kunt gebruiken. Hoe goed zijn de resultaten en wat zijn de beperkingen? Aan bod komen o.a. het laten schrijven van een essay over een rechtsfilosofisch thema, het herschrijven van een instructies om die duidelijker te maken, het oplossen van een juridische casus en meer. Neem bij voorkeur je eigen laptop mee.
Jeroen Leijen (ICT-O) B0.17
15.15- 16.00

Plenaire discussie
aan de hand van stellingen