Mentaal welzijn van studenten: gratis trainingen voor studentbegeleiders

24 september 2024

Hoe kunnen we studenten helpen die problemen ervaren met hun mentale welzijn? Er vinden in oktober twee gratis trainingen plaats voor studieadviseurs, docenten en andere studentbegeleiders.

Signalen van mentale problematiek: herkennen en handelen

9 oktober, 09:00 – 13:00, Plexus

Hoe ga je het gesprek aan over mentale problematiek bij studenten? Wat doe of zeg je wel? En wat juist niet? En wat zijn je grenzen en verantwoordelijkheden? In deze training leer je op een laagdrempelige manier meer over mentale problematiek en hoe je hierin kan handelen. De training wordt verzorgd door GGZ Rivierduinen.

Meer informatie en aanmelden.

Suïcidepreventietraining: Gatekeeper

10 oktober, 13:00 – 17:00, Academiegebouw

Iedereen die iemand met (mogelijke) suïcidale gedachten in zijn omgeving heeft of kan tegenkomen, kan gatekeeper zijn. Jij dus ook. Een gatekeeper, letterlijk ‘poortwachter’, verwijst naar de sleutelrol die je kan vervullen voor iemand die zodanig klem zit in zijn gedachten dat hij het leven niet meer ziet zitten. De training wordt verzorgd door 113 Zelfmoordpreventie.

Deze training leert je:

• Om te gaan met signalen van suïcidaliteit of een vermoeden daarvan
  • Met concrete handvatten de suïcidale gedachten bespreekbaar te maken
  • Verantwoord en gefaseerd door te vragen en wat daarin de grens is
  • Hoe je kan doorverwijzen naar professionele hulp

Meer informatie en aanmelden.