Ontwikkelen en geven van inclusief onderwijs: raadpleeg de onderwijsgids

11 september 2024

Een inclusieve leeromgeving waarin studenten zich thuis voelen en hun ervaringen en opvattingen kunnen delen, is belangrijk voor de ontwikkeling van hun talenten. Universiteit Leiden streeft naar een gezonde, betrokken leergemeenschap en bereidt studenten voor om met maatschappelijke vraagstukken om te gaan en in een diverse werkomgeving te kunnen werken. De onderwijsgids ondersteunt docenten in hun ambities om studenten ongeacht hun achtergrond zich in het universitaire onderwijs te ontplooien.

Intervisiegroep voor werken met de onderwijsgids

Door LLInC worden tussen september en december 2024 zes werksessies aangeboden ter ondersteuning van docenten die gebruik willen maken van de onderwijsgids. De eerste sessie start op 18 oktober. Het is de bedoeling dat de deelnemers bij alle zes sessies aanwezig zijn. De overige sessies worden in overleg met de deelnemers gepland. De deadline voor inschrijving is 27 september 2024.

Meer informatie over en aanmelden voor de intervisiegroep kan hier.

Over de onderwijsgids

Met deze onderwijsgids wordt voldaan aan de onder docenten groeiende behoefte aan tips voor het geven van inclusief onderwijs. De gids bevat informatie en praktische tips om lesmateriaal inclusief te maken en is zorgvuldig samengesteld door een werkgroep van experts uit verschillende faculteiten en expertisecentra. Docenten worden gemotiveerd om vooraf, tijdens, maar ook na de colleges na te denken over hun lesmateriaal en onderwijsstijl. Elk deel behandelt een specifiek thema met vragen, tips en bronnen, gerangschikt op volgorde van collegeontwerp en-implementatie. Begin waar je wilt en volg je eigen tempo. Het is een reis, geen wedstrijd.

Contact en meer informatie

Meer informatie over de onderwijsgids vind je op de medewerkerswebsite. Bij vragen kun je contact opnemen met SAZ/Expertisebureau D&I via diversiteit@leidenuniv.nl.

Onderwijsgids