Projectmanagers beschikbaar voor extern gefinancierde onderzoeksprojecten

30 september 2024

Binnen het Leiden Research Support Network is begin dit jaar een nieuwe pool voor onderzoeksprojectmanagement van start gegaan. De ervaren projectmanagers in deze pool ondersteunen bij (extern gefinancierde) onderzoeksprojecten en verlagen administratieve lasten voor onderzoekers. We hopen hiermee het voor onderzoekers aantrekkelijker en gemakkelijker te maken om als penvoerder of trekker op te treden in grote consortia en complexe samenwerkingsprojecten.

Lees eerst de voorwaarden goed door om te kijken of je in aanmerking komt voor deze nieuwe dienst.

Waarom deze pool?

Voor onderzoekers is lokaal projectmanagement niet altijd beschikbaar. Deze nieuwe projectmanagementpool met twee ervaren projectmanagers werkzaam bij LURIS biedt professioneel projectmanagement en verlaagt daarmee de administratieve lasten voor onderzoekers. Elk van de projectmanagers kan meerdere projecten tegelijk ondersteunen. Deze nieuwe dienst vormt een aanvulling op de reeds bestaande projectmanagementcapaciteit binnen instituten en faculteiten. Door het samenbrengen van verschillende projecten gaat expertise niet verloren, maar wordt deze juist opgebouwd, uitgebreid en geborgd binnen de pool.

Voor wie is de pool bedoeld?

Onderzoekers aan wie externe financiering is toegekend voor een complex samenwerkingsproject (met capaciteit en budget voor projectmanagement) kunnen een verzoek indienen om ondersteuning van een poolprojectmanager te krijgen.

Voordelen van samenwerking met een projectmanager uit de pool

Samenwerking met een projectmanager uit de pool betekent dat er geen lange wervingsprocedure nodig is. Een projectmanager kan op basis van beschikbaarheid en expertise worden geselecteerd en vanaf de startdatum van het project direct aan de slag. De projectmanagers zijn beschikbaar voor de volledige levenscyclus van het project en kunnen soms ook in de opstartfase ondersteunen.

Aan welke voorwaarden moet een aanvraag voldoen?

Elke onderzoeker met een extern gefinancierd project (met budget voor projectmanagement) kan projectondersteuning aanvragen vanuit de pool wanneer lokale capaciteit niet beschikbaar is. De dienstverlening wordt afgestemd op elk project, afhankelijk van de beschikbaarheid en expertise van de projectmanager, de behoeften van het project en het budget.

Nieuwsgierig geworden?

Meld je aan voor de online informatiesessie op 5 november van 11:00 - 12:00. Tijdens deze sessie leer je meer over de pool, maak je kennis met de projectmanagers en krijg je meer inzicht in hoe je deze nieuwe dienst als onderzoeker of research support professional kunt gebruiken.

Vragen?

Neem contact op met Dennis Janssen en/of Anouschka Versleijen. Zij vertellen graag meer over de mogelijkheden.