Bibliotheek, Organisatie, Onderzoek

Voorkom extra kosten: jaarlijks maximum open access publicaties in zicht bij uitgevers LWW en Springer

12 september 2024

In enkele overeenkomsten tussen de Nederlandse Universiteiten en academische uitgevers is een maximum vastgesteld voor het aantal open access-artikelen dat jaarlijks zonder kosten gepubliceerd kan worden. We verwachten het maximum aantal afgekochte artikelen bij Lippincott Williams & Wilkins (LWW) medio september te bereiken en bij SpringerNature group in de tweede helft van oktober 2024. Als het maximum is bereikt, berekenen uitgevers de publicatiekosten door aan individuele auteurs. Let op dat je niet onbedoeld zelf de rekening ontvangt.

Hoe voorkom je een hoge rekening?

Zolang het maximum nog niet behaald is, vallen geaccepteerde artikelen onder de overeenkomst en worden er geen kosten voor open access aan auteurs berekend. Houd er rekening mee dat artikelen pas bij acceptatie worden meegerekend voor het maximum. Als je artikel al wel ingestuurd maar nog niet geaccepteerd is wanneer het maximum behaald wordt, zul je geconfronteerd worden met kosten voor open access publiceren.

Je kunt ervoor kiezen om alsnog open access te publiceren vanuit het budget van bijvoorbeeld je onderzoeksfinanciering of je instituut. Er is geen centraal fonds bij de universiteit voor open access waarop deze kosten geboekt kunnen worden.

Je kunt er ook voor kiezen om je artikel op andere manieren open te maken. Kijk op de Open Access-pagina’s van de Universitaire Bibliotheken Leiden voor alle opties. Vanaf 1 januari 2025 gaat de teller voor het aantal afgekochte artikelen weer op nul en vallen de artikelen weer onder de overeenkomsten met LWW en SpringerNature.

Notify-me-service

Taylor & Francis, Oxford University Press, ACS en andere uitgevers hanteren, net als LWW en SpringerNature, ook een maximum. Wil je geïnformeerd worden wanneer het maximale aantal artikelen per jaar in zicht komt? Registreer je dan voor de ‘notify-me service’ om updates te ontvangen.

Vragen?

Voor alle vragen over open access publiceren, neem contact op met het Open Access Team van de UBL via openaccess@library.leidenuniv.nl.