HR

Belangrijke deadlines voor registratie thuiswerkdagen en reizen in Shuttel

22 oktober 2024

Vanaf 1 november treedt het nieuwe mobiliteitsbeleid in werking en registreer je jouw woon-werkverkeer, binnenlandse dienstreizen én thuiswerkdagen in Shuttel. Dit is van belang voor iedereen die in loondienst is bij Universiteit Leiden, of je nu thuiswerkt, of met de fiets, auto of met het openbaar vervoer naar je werk komt. Dus ook als je bijvoorbeeld binnen 10 kilometer van je werk woont of met eigen vervoer reist. Wij zijn namelijk verplicht om onze CO2-uitstoot vast te leggen van al het woon-werkverkeer en de binnenlandse dienstreizen. Daarnaast is deze registratie van belang om op een later moment gebruik te kunnen maken van de fiscale uitruil via het keuzemodel.

Op woensdag 16 oktober heb je een mail ontvangen van Shuttel met het verzoek om je te registreren voor de Shuttel-kaart en app. Inmiddels hebben ruim 2800 collega’s dat gedaan. Let op: wil je vanaf 1 november de Shuttel-kaart gebruiken om in te checken in het openbaar vervoer? Registreer je dan zo snel mogelijk. Het duurt een aantal dagen voordat je de kaart krijgt thuisgestuurd.

Doorgegeven in november? Betaling in december!

Vergoedingen voor een bepaalde maand krijg je voortaan betaald bij de salarisbetaling in de daaropvolgende maand. Dus als je jouw reizen en thuiswerkdagen op 30 november in Shuttel zet, zie je de vergoedingen terug op je loonstrook van december. Bij de salarisbetaling van 23 november ontvang je daarom - eenmalig - geen reiskosten-, thuiswerk- of internetvergoeding.

Als je uit dienst treedt, betekent dit dat je bij de afrekening een maand later alsnog je vergoedingen van die maand ervoor krijgt.

Harde deadline: registreer reizen en thuiswerkdagen tot uiterlijk één maand later

Voorwaarde is dat je je reizen en thuiswerkdagen uiterlijk de laatste dag van de eerstvolgende maand doorgeeft. Als je niets of te laat doorgeeft, ontvang je geen vergoedingen. Dit is een harde deadline, waarop geen uitzonderingen mogelijk zijn. Je reizen en thuiswerkdagen van november kun je dus doorgeven tot uiterlijk 31 december, maar daarna niet meer.

Verrekening van reiskosten via het Keuzemodel onveranderd geldig

Maak je gebruik van de verrekening van reiskosten via het Keuzemodel Arbeidsvoorwaarden? Of doe je vóór 30 november een aanvraag? Dan geldt je aanvraag ongewijzigd voor heel 2024 en voor zowel de ‘oude’ reiskostenregeling tot en met oktober als de ‘nieuwe’ reiskostenregeling vanaf november.

Belangrijke data: wat kun je verwachten?

• 16 oktober 2024: Je ontving de eerste mail van Shuttel met het verzoek om je te registreren. Nog niets ontvangen? Check je spam-box of map ‘ongewenste e-mail’ en neem anders contact op met het PSSC. Als je je registreert, krijg je binnen 10 werkdagen de Shuttel-kaart thuisgestuurd.
  • 1 november 2024: De ingangsdatum vanaf wanneer je Shuttel kunt gaan gebruiken voor het registreren van je reizen en thuiswerkdagen.
  • 20 december 2024: Je ziet – na registratie van je reizen en thuiswerkdagen in november - de eerste uitbetaling van Shuttel op je loonstrook.
  • 31 december 2024: Dit is de deadline om je reizen en thuiswerkdagen van november 2024 in Shuttel te registreren.

Wacht niet bij vragen of problemen

Heb je vragen over het nieuwe mobiliteitsbeleid? Of ervaar je problemen in het gebruik van Shuttel? Kijk dan direct op de introductiepagina voor Shuttel. Daar vind je verschillende reisscenario’s, gebruiksinstructies en contactgegevens voor hulp bij verdere vragen. Je kunt ook de FAQ raadplegen.