ICT, Veiligheid

Checken of je met veilige software werkt? Gebruik de toolpicker

21 oktober 2024

Door veilige tools te gebruiken zorgen we voor een goede beveiliging van informatie en persoonsgegevens. Twijfel je of bepaalde software wel veilig is? Gebruik dan de toolpicker!

Check de veiligheid van je tool

Waarom geen privétools gebruiken?

De Universiteit Leiden onderzoekt vóór het aanschaffen van nieuwe tools of deze veilig met onze (onderzoeks)informatie en persoonsgegevens omgaan. Controleer daarom altijd of de tool die je wilt gebruiken is voorgeschreven door de universiteit via de toolpicker..

Gebruik nooit eigen of gratis verkrijgbare tools voor je werk De universiteit is verantwoordelijk voor de informatie en de persoonsgegevens die zij verwerkt: het is dan ook belangrijk dat deze informatie door de universiteit zelf wordt beheerd. Van tools die niet in beheer zijn van de universiteit, is het onduidelijk wat er met de gegevens gebeurt of wie er toegang tot heeft. Bovendien geldt voor gratis tools vaak: je betaalt met de informatie die je erin zet.