Nieuwe cao 2024-2025 vastgesteld

22 oktober 2024

Op 14 oktober jl. hebben cao-partijen, op basis van het voorlopige cao-akkoord van afgelopen juni, de nieuwe cao-NU 2024-2025 vastgesteld. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen:

• Sinds 1 september 2024 zijn de lonen verhoogd met 3,7% en per 1 januari 2025 nog eens met 1,0%;
  • Medewerkers die op 1 september 2024 een fulltime dienstverband hebben, ontvangen een eenmalige uitkering ter hoogte van € 300,- bruto;
  • Loonschalen 1 t/m 7 (incl. SA schalen en TOIO) worden aangepast om progressie in de schaaltreden en spreiding tussen de schalen te creëren. Deze aanpassing gaat met terugwerkende kracht in per 1 juli 2024 en is uiterlijk 31 december 2024 gereed;
  • Er wordt in het bijzonder aandacht besteed aan sociale veiligheid en de beheersing van werkdruk. Universiteit Leiden beschikt al over een centraal meldpunt voor sociale veiligheid en wil dit verder ontwikkelen zodat melders altijd op één plek terecht kunnen en vanuit daar naar de juiste hulp of afhandeling worden doorverwezen. Zie ook onze pagina’s over Sociale veiligheid.
  • De maand van de vakbond is uitgebreid van 1 naar 2 maanden, nu in september en oktober. In die maanden kun je met korting lid worden van een vakbond.

De Directie HR brengt de impact van deze afspraken voor Universiteit Leiden in kaart. Heb je dringende kwesties, bespreek deze dan met je leidinggevende of HR-adviseur.

Lees de nieuwe cao-tekst. Er wordt nog gewerkt aan een Engelse vertaling.