Veiligheid

Oktober is Cybersecuritymaand: tips om veiliger te werken

10 oktober 2024

Het aantal cyberincidenten in onderwijs en onderzoek – en in andere sectoren – neemt helaas almaar toe. Als medewerker speel jij een belangrijke rol in het voorkomen van deze incidenten. Daarom heeft de universiteit jou hard nodig en besteden we deze maand extra aandacht aan bewustzijn rondom cybersecurity en privacy. Voor de zomer publiceerden we onderstaande artikelen in het kader van een universiteitsbrede campagne. Heb jij ze al gelezen?

Vijf praktische tips voor veilig werken binnen de universiteit

• Lock je scherm. Als je even van je werkplek wegloopt en je scherm niet vergrendelt, dan kan iemand daar mogelijk misbruik van maken. Vergrendelen (of locken) betekent informatie beveiligen in één seconde.
  • Laat je niet in de ma(i)ling nemen. Wist je dat phishing een van de meest voorkomende beveiligingsincidenten is? Met een simpele check kun je misbruik al voorkomen.
  • Gebruik veilig tools. Met de toolpicker zie je snel of je een tool veilig is. Zo zorgen we voor een goede beveiliging van informatie en persoonsgegevens.
  • Denk na voor je iets deelt. Gegevens en documenten delen met collega’s of andere organisaties kan nuttig zijn maar ook verschillende risico’s opleveren. Vraag bij twijfel altijd of delen is toegestaan.
  • Meld een mogelijk incident meteen.  Meld een (vermoedelijk) incident direct bij de ISSC Helpdesk. Wees een held en meld!

Wil je meer weten over hoe je door veilig te werken jouw gegevens en die van je collega’s kunt beschermen? Bekijk dan de campagnepagina Check it: hoe veilig werk jij?

Durf te vragen

Heb je vragen over datalekken of beveiligingsincidenten? Stuur dan een bericht naar het Privacy of Security Office via privacy@bb.leidenuniv.nl of security@bb.leidenuniv.nl. Met vragen over privacy of informatiebeveiliging kun je ook altijd terecht bij de privacy of security officers van jouw faculteit, eenheid of afdeling. Vind jouw contactpersoon op de medewerkerswebsite.

Incidenten melden

Twijfel je of je te maken hebt met phishing, een datalek of malware? Maak dan altijd melding bij de ISSC-Helpdesk (tel. 8888). Meld verlies van vertrouwelijke gegevens ook aan je eigen leidinggevende.