Universiteit Leiden

nl en

Onderwijs, Financiën, Onderzoek

Grassfields 2024 Winnaar

22 november 2024

SpatialMind Project ontvangt Grassfields Subsidie 2024 

De 2024 Grassfields beurs is toegekend aan het project: Reis door de ruimte: Een flexibele leeromgeving voor 3D-leren (SpatialMind), een initiatief dat gebruik maakt van 3D-technologie om het onderwijs te transformeren. SpatialMind werd geselecteerd door een onafhankelijke beoordelingscommissie en viel op door zijn goede afstemming met de onderwijsvisie van de universiteit en zijn potentieel om het lesgeven en leren in verschillende disciplines te verbeteren. 

Over SpatialMind 

Onder leiding van Prof. Dr. Ineke van der Ham en Dr. Judith Schomaker (FSW) in samenwerking met Dr. Angus Mol (FGW) en Prof. Dr. Jos van der Hage (LUMC), zal SpatialMind een flexibel platform ontwikkelen dat augmented reality (AR) en virtual reality (VR) gebruikt om immersieve 3D leerervaringen mogelijk te maken. Het project, dat in eerste instantie gericht is op neurowetenschappen en medische studies, stelt studenten in staat om met complexe 3D-structuren te werken, zoals hersenanatomie, op een manier die begrip en inclusiviteit vergroot. 

Het platform is ontworpen om op te schalen naar verschillende disciplines, van archeologie tot kunst en cultuur en biologie, en biedt docenten de tools om 3D-modellen aan te passen en te creëren afgestemd op hun cursussen. Deze aanpasbaarheid zorgt ervoor dat SpatialMind het potentieel heeft om innovatief onderwijs door de hele universiteit te ondersteunen. 

Waarom SpatialMind gekozen werd  

De onafhankelijke beoordelingscommissie selecteerde SpatialMind vanwege de ambitie om de noodzakelijke infrastructuur te ontwikkelen om 3D-onderwijs en leren aan de Universiteit Leiden te bevorderen. Dit project viel op door zijn potentieel om te dienen als fundamentele infrastructuur voor 3D-leren, samenwerking te bevorderen, interdisciplinaire experimenten mogelijk te maken en aan te sluiten bij de inzet van de universiteit aan toekomstgericht onderwijs. 

De commissie benadrukte de schaalbaarheid van het platform en de sterke bewijsvoering uit pilotprogramma's, waarbij ze de nadruk legden op het vermogen om de leerervaringen van studenten in verschillende faculteiten aanzienlijk te verbeteren. Door een robuust platform te creëren, zal SpatialMind een sprong voorwaarts katalyseren in het ondersteunen en uitbreiden van de toegang tot 3D-leermaterialen. Deze infrastructuur zal faculteiten, instituten en individuele docenten in staat stellen om zelfstandig 3D-onderwijsinhoud te creëren, delen en gebruiken, waardoor innovatie en samenwerking over disciplines heen worden gestimuleerd. 

Aandacht voor bezorgdheid te midden van budgettaire uitdagingen  

We begrijpen dat de huidige financiële uitdagingen waarmee het hoger onderwijs in Nederland wordt geconfronteerd, vragen kunnen oproepen over het toekennen van beurzen in een tijd van bezuinigingen. Investeren in onderwijsinnovatie zorgt ervoor dat we, zelfs te midden van bredere financiële uitdagingen, uitzonderlijke leermogelijkheden kunnen blijven bieden. 

De Grassfields Grant, ondersteund door de bestaande digitaliseringsagenda van de Universiteit Leiden, is exclusief gewijd aan het bevorderen van transformatieve projecten zoals SpatialMind. Deze projecten moeten niet alleen voorzien in directe onderwijsbehoeften, maar de Universiteit Leiden ook in staat stellen om innovatieve onderwijspraktijken te ondersteunen. Meer informatie over het project zal in de komende weken via een nieuwsbericht beschikbaar komen. Voor meer informatie over de Grassfields Grant en het SpatialMind-project kunt u een e-mail sturen naar grassfields@llinc.leidenuniv.nl

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.