Onderwijs
Podcasts in het onderwijs: laat je inspireren!
Ben je benieuwd naar de toepassingen van podcasts in het onderwijs? Wil je meer weten over de ervaringen van collega’s en zelf ervaren hoe het is om een podcast op te nemen? Kom dan donderdagmiddag 28 november van 15:00 tot 17:00 naar het Living Lab op FSW voor de inspiratiesessie Podcasts in het onderwijs.
Leermateriaal of opdrachtvorm
Podcasts zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Je kunt korte nieuwspodcasts vinden, verdiepende podcasts over de actualiteit, podcasts met korte verhalen, over film, sport en wetenschap. Maar ook in het onderwijs zijn podcasts het goed inzetbaar, als leermateriaal of als opdrachtvorm. Het maken van een goede podcast is laagdrempeliger en minder tijdsintensief dan het maken van een goede kennisclip. SOLO beschikt over een podcaststudio en kan ondersteunen bij het opnemen en bewerken van de opnames. Momenteel wordt de podcaststudio nog vooral gebruikt voor het opnemen van podcasts ten bate van (wetenschaps)communicatie. Hier zouden we vanuit SOLO Onderwijs graag verandering in brengen!
Programma
Tijdens de inspiratiesessie op 28 november zullen Rachel Plak en Astrid van Weyenberg vertellen over hun inzet van podcasts in het onderwijs. Daarna kun je zelf aan de slag in de mini-workshop podcasting van collega Erik van Duijn, in gesprek over podcasts in het onderwijs aan de ronde tafel of luisteren naar goede voorbeelden van podcasts in het onderwijs in de luisterhoek.
Kom ook!
Meld je aan en laat je inspireren! En luister alvast naar deze podcast waarin Kim Stroet en Rachel Plak meer vertellen over hun Grassrootsprojecten waarbij ze podcasts inzetten in hun onderwijs.
Een rijk beeld van verschillende visies
Kim Stroet over haar keuze voor podcasts: “Door een podcast kan ik een rijker beeld geven van hoe verschillende mensen denken (over onderwijsinnovatie). Ik wil bijvoorbeeld kinderen vragen - hoe zien zij dat? – ouders natuurlijk, ook leraren, beleidsmakers, werkgevers. Verschillende mensen en verschillende visies en ik denk dat het daardoor een veel levendiger en rijker beeld geeft van hoe je ernaar kan kijken. En dat helpt de studenten, hoop ik, om zelf een weloverwogen, goed beargumenteerd idee te vormen van wat zij zelf vinden.”
Ervaringsdeskundigen vertellen zelf hun verhaal
Rachel Plak over waarom podcasts waardevol zijn in haar onderwijs: “Ik [ben] niet de aangewezen persoon om te vertellen over de ervaringen van autistische mensen, wat ze meemaken, waar ze tegen aan lopen. Dat is niet aan mij om dat te vertellen en te delen met de studenten. Ik denk dat mensen met autisme dat het beste zelf kunnen doen. En op die manier probeer ik dus de podcast een plek te geven in het onderwijs.”