Universiteit Leiden

nl en

ICT, Onderwijs

Inloggen én uitloggen voor docenten in onderwijszalen – wat verandert er?

7 januari 2025

In de maand januari wordt op alle computers in onderwijszalen ('presentation points') het Windows 11 besturingssysteem geïnstalleerd. Daarmee verandert het gebruik van de computers. Maak je geen gebruik van de computer in onderwijszalen, bijvoorbeeld omdat je een laptop aansluit op het scherm? Dan is deze informatie voor jou niet relevant.

Wat betekent dit voor jou als docent?

Maak je gebruik van computers in onderwijszalen, dan betekent dit dat je voortaan moet inloggen met je universitaire account, en na afloop ook weer moet uitloggen. 

  • Zorg ervoor dat je tijdig aanwezig bent om in te loggen en je wachtwoord paraat hebt. Het inloggen zelf gaat vlot, je hoeft namelijk geen Multifactor-Authenticatie (MFA) te gebruiken, tenzij je ook toegang nodig hebt tot Microsoft 365 (bijvoorbeeld voor toegang tot bestanden op Teams of OneDrive).
  • Heb jij een gast die een presentatie komt geven? Om als gastdocent gebruik te maken van de computer in een onderwijszaal heb je een gastaccount nodig. Die kun je vooraf regelen, zie Gastaccount aanvragen. Gasten kunnen natuurlijk ook gebruik maken van een eigen laptop door deze direct aan te sluiten op het scherm. Ook studenten die een presentatie verzorgen kunnen hun eigen laptop gebruiken.

Waar moet je verder op letten?

Na het inloggen verschijnt jouw bureaublad op het scherm. Dit betekent dat je startscherm en eventuele shortcuts op je bureaublad zichtbaar zullen zijn. Wil je die niet tonen, schoon dan je bureaublad vooraf op en verberg eventuele privacygevoelige informatie.

Waarom is het vanaf nu nodig om in te loggen?

De Universitet Leiden stapt over op Windows 11 omdat Microsoft de ondersteuning voor Windows 10 gaat beëindigen. Na de installatie van Windows 11 op de presentation points is het om veiligheidsredenen ook niet meer mogelijk om deze schermen te gebruiken zonder in te loggen met je universitaire account.

Werken met Windows 11 is veiliger en voldoet aan de AVG- en veiligheidseisen die de universiteit hanteert. Ook alle universitaire Windows-desktops en -laptops worden momenteel gemigreerd naar Windows 11.

Vragen en hulp

Heb je vragen over de nieuwe werkwijze? Bekijk dan onze veelgestelde vragen én antwoorden. Heb je hulp nodig bij het gebruik van een presentation point? Neem dan contact op met een van de ondersteunende diensten (zie Hulp bij online onderwijs). Tot slot: vergeet niet om weer uit te loggen na afloop!

Tijdschema

In onderstaand tijdschema is aangegeven wanneer de presentation points worden gemigreerd op de verschillende locaties.

  • Week 2 (6 t/m 10 januari): Sterrewacht, KOG, Academiegebouw, Arsenaal, Gorlaeus, Van Steenis en Snellius
  • Week 3 (13 t/m 17 januari): Wijnhaven, Stichthage, Schouwburgstraat en Anna van Bueren
  • Week 4 (20 t/m 24 januari): Pieter de la Court en Sylvius
  • Week 5 (27 t/m 31 januari): Lipsius, P.J. Veth en Herta Mohr

Veelgestelde vragen en antwoorden over Windows 11 op presentation points

In de maand januari worden in alle onderwijszalen de computers overgezet op Windows 11. Hierdoor moet iedereen die gebruik wil maken van computers in college- en vergaderzalen inloggen.

De computer die het scherm in een collegezaal of vergaderzaal bedient noemen we een presentation point.

Om veiligheidsredenen zul je als docent voor het college voortaan moeten inloggen (en uitloggen) met je ULCN-acount op de computers in de collegezaal. Verder werken de computers hetzelfde. Je kunt natuurlijk ook nog gewoon je laptop aansluiten. Let op dat je na afloop ook altijd weer uitlogt.

Je logt in met je eigen ULCN-account en huidige wachtwoord. MFA (multifactor authenticatie) is niet nodig. Het duurt hooguit een paar minuten. Kom daarom op tijd naar de collegezaal om vooraf in te loggen. 

Een paar tips:

  • Zorg ervoor dat je je wachtwoord weet.
  • Heb je ook toegang nodig tot jouw Microsoft 365-account (bijvoorbeeld voor toegang tot bestanden op Teams, OneDrive of Outlook)? Dan heb je wel MFA nodig, dus zorg dat je je telefoon bij je hebt.

Je zult voor ieder gebruik moeten inloggen. Dit gaat in principe heel vlot. De presentation point onthoudt jouw lokale profiel niet.

Na het inloggen verschijnt jouw bureaublad op het scherm. Dit betekent dat jouw eigen startscherm met eventuele shortcuts op je bureaublad zichtbaar zal zijn. Wil je die niet tonen, schoon dan je bureaublad vooraf op en verberg eventuele privacygevoelige informatie die zichtbaar is.

Als je ervoor kiest om ook in te loggen op je Microsoft 365-account, dan zullen je Teams- en Outlook-notificaties niet zichtbaar zijn op het scherm. Die functionaliteit staat uit.

Als extern docent of gastdocent heb je een gastaccount nodig. Een gastaccount kun je regelen, zie Gastaccount aanvragen. Een gastdocent kan uiteraard ook een eigen laptop aansluiten op het scherm. Studenten die een presentatie verzorgen kunnen hun eigen laptop gebruiken.

Heb jij een gast die een presentatie komt geven en daarvoor gastaccount nodig heeft? Regel dit vooraf via Gastaccount aanvragen

Je kunt na het inloggen op je vertrouwde manier werken. PowerPoint is lokaal beschikbaar op de presentation point, net als een lokale versie van Microsoft Office (met Word en Excel) die je kan gebruiken. Maar als je eigen bestanden nodig hebt, dan moet je die wel ophalen door in te loggen op je Microsoft account. 

Ja, de usb-poort is nog steeds bruikbaar. Daarvoor moet je wel eerst inloggen op de computer.

Om uit te loggen kun je klikken op de uitlogknop (shortcut) op het bureaublad. Of je gaat naar je profiel, klikt bovenaan rechts op de drie puntjes, daar verschijnt de uitlog-optie. Als je niet zelf uitlogt, dan zal jouw account na een kwartier (15 minuten) inactiviteit automatisch worden uitgelogd.

In principe wordt na 15 minuten inactiviteit een account automatisch uitgelogd. Heeft je voorganger niet uitgelogd, dan kan je ook zelf een ander account uitloggen met de uitlogknop.

Voor hulp bij het gebruik van een presentation point, neem contact op met een van de ondersteunende diensten. Zie: Hulp bij online onderwijs.

Ja, als je geen gebruik wilt maken van de computer in de collegezaal kun je een laptop of een USB-stick gebruiken.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.