ICT
Uitfasering Remote werkplek (Citrix): deze apps zijn binnenkort niet meer beschikbaar en veelgestelde vragen
Een aantal applicaties en diensten is binnenkort niet meer beschikbaar via Citrix. In dit overzicht lees je welke applicaties en diensten als eersten niet meer via Citrix te bereiken zijn. Ook vind je hier alternatieve opties en veelgestelde vragen.
Planon is vanaf maandag 7 april niet meer beschikbaar in Citrix.
Hoe kan ik Planon gebruiken zonder remote werkplek? Ben je op kantoor, dan kan je het beste inloggen door deze url te gebruiken in je browser:
Werk je vanuit huis met Planon? Dan raden we je aan om eerst in te loggen op eduVPN, daarna je internetbrowser te starten en de hierboven genoemde url te gebruiken.
Microsoft Office is vanaf woensdag 9 april niet meer beschikbaar in Citrix
Hoe kan ik van Microsoft Office gebruikmaken zonder remote werkplek? Op je beheerde laptop van de universiteit staat Office geïnstalleerd. Op een privélaptop kun je ook werken met de Office 365 apps via portal.office.com. Log daarbij in met je universitaire account. Lees KI 1612 voor meer informatie.
Je kunt de Office 365 desktop-apps ook installeren op je privélaptop. Lees KI 1613 voor meer informatie.
Bureaubladen en browsers zijn vanaf vrijdag 11 april niet meer beschikbaar in Citrix
Zowel de Basic Desktops als de browser desktop-apps (Chrome via Citrix, Edge via Citrix) zijn vanaf vrijdag 11 april niet meer beschikbaar in Citrix.
Veelgestelde vragen
- Zorg dat je eduVPN geïnstalleerd hebt en hebt opgestart (zie kennisitem KI 1330 over eduVPN in de helpdesk portal).
- Ga naar de medewerkerswebsite.
- Log direct in op de tegel Self Service.
- Office is geïnstalleerd op een beheerde laptop van de universiteit.
- Op een privélaptop via https://portal.office.com (inloggen met je universitaire account).
Als je bent ingelogd met eduVPN op je beheerde laptop is de J:\-schijf zichtbaar in de bestandsverkenner (Windows) of Finder (Mac).
De fabrikant heeft de voorwaarden voor het verlengen en mogen gebruiken van Citrix-componenten aangepast. Dit heeft aanzienlijke financiële gevolgen voor de Universiteit Leiden. Daarom zijn we genoodzaakt om deze applicatie versneld uit te faseren.
Vragen?
Bezoek het helpdesk portal KI 4853 voor verdere uitleg. Gebruik jij een applicatie waar je écht remote werkplek voor nodig hebt? Neem dan contact op met de ISSC-helpdesk. Ook bij andere vragen over dit bericht kun je de helpdesk portal raadplegen, of bel naar de helpdesk via toestel 8888 of nummer 071-527 8888.