'De Onderwijsprijs winnen was een ongelofelijke eer'
Docent Engels Mili Garbovšek won de Onderwijsprijs 2015. Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt aan de meest inspirerende docent van de faculteit. Gabrovšek’s ouders zijn beide docent, dus gevoel voor lesgeven heeft ze niet van een vreemde. Toch zag ze de winst niet aankomen. ‘Ik had niet verwacht te winnen, maar het was een ongelofelijke eer om de prijs in ontvangst te mogen nemen. Een prachtige herinnering.”
Wat is de Onderwijsprijs?
Elk jaar kunnen studieverenigingen en studentleden van opleidingscommissies docenten nomineren voor de Onderwijsprijs. Na de nominatie bezoekt een speciale jury colleges van de genomineerde docenten en bepalen zij wie zich de beste docent van de faculteit mag noemen. In het rapport prees de jury Gabrovšek’s gevoel voor humor en haar vermogen studenten te enthousiasmeren.
Wat ging er door je heen toen je hoorde dat je gewonnen had?
Gabrovšek: 'Alles en niets op hetzelfde moment. Alle genomineerden waren heel erg goed, anders word je niet genomineerd, dus ik had me er niet op ingesteld dat ik zou winnen. Maar bovenal was ik vereerd dat studenten de tijd hebben genomen om me voor deze prijs te nomineren.'
Wat vond je het leukst aan lesgeven aan de Universiteit Leiden?
'Ik weet dat dit cliché klinkt, maar ik vond mijn studenten het leukst. Er is altijd een hele goede chemie geweest tussen mij en de studenten hier. Ik vind het prachtig om te zien hoe ze gedurende de lessen langzaam uit hun schulp kropen, toen zag ik dat ik echt verschil kan maken. En ik weet niet of dit iets specifieks van de Leidse afdeling Engels is, maar ik heb in al mijn tijd hier nog nooit één onplezierige student in de les gehad.'
Wat is volgens jou het geheim van goed lesgeven?
'Je moet studenten kunnen zien als de mensen die ze zijn, niet als een stel opdrachtenmachines. Ik wil altijd de namen van mijn leerlingen vóór de tweede les kennen. Het betekent veel voor ze als je ze bij hun naam kan noemen in plaats van "jij daar op de eerste rij in die rode trui!" te roepen. Ik probeer ook altijd een veilige omgeving te creëren in mijn les waarin geen domme vragen gesteld kunnen worden. Vaak hebben studenten een beetje aanmoediging nodig om hun volle potentie waar te maken.'
De jury roemde je gevoel voor humor, denk je dat humor nodig is bij het lesgeven?
'Ik sta er een beetje om bekend dat ik graag memes in mijn lessen gebruik, ja. Ik denk niet dat gevoel voor humor noodzakelijk is bij lesgeven, maar het helpt. Als je informatie die studenten moeten leren kan linken aan iets grappigs zoals een meme, onthouden ze de stof beter. Ik probeer vaak voorbeelden uit de leefwereld van studenten te gebruiken. Zo heb ik eens een hoorcollege gegeven over de grammaticale fouten in liedjes van Justin Timberlake. En ja, dat waren er aardig veel.'
Je bent net overgestapt naar een positie bij de Hogeschool van Amsterdam. Wat neem je mee vanuit je ervaring in Leiden?
'Mijn werk bij de Universiteit Leiden heeft een hele grote rol gespeeld in mijn carrière als docent, dit was mijn eerste baan, hier heb ik alle do’s en don’ts geleerd. Ik neem heel veel levenslessen mee; over lesgeven, over het leven en over mezelf. Ik heb een koffer vol mooie herinneringen die ik meedraag vanuit Leiden, de prijs was de kers op de taart!'