Leiden Graduate Journal: De eerste stap naar een carrière in de wetenschap
Al tijdens je studie een artikel publiceren. De masterstudenten van Nanne Timmer en Astrid Van Weyenberg doen het. In het nieuwe vak 'Leiden Graduate Journal Culture and Society' maken zij zelf een academisch tijdschrift.
Meer dan een papermachine
‘De universiteit wil graag een verbinding tussen onderwijs en onderzoek’, vertelt Van Weyenberg, ‘maar er zijn vrij weinig manieren om die brug te slaan, zeker voor studenten. Zij krijgen vaak aan het eind van een vak feedback op hun paper. Daar wordt vervolgens nooit meer iets mee gedaan, hoewel herschrijven een belangrijk onderdeel van het academische werk is en sommige papers de potentie hebben om gepubliceerd te worden.’
‘Als universiteit willen we toch ook niet alleen een papermachine zijn?’ voegt Timmer toe. ‘We willen communiceren met de buitenwereld, de grenzen tussen de universiteit en de samenleving opzoeken. Studenten krijgen er energie van om iets te maken wat interessant en leesbaar voor anderen is.’
Faculteitsbreed vak
De docenten besluiten daarom om een interdisciplinair tijdschrift op te zetten, naar voorbeeld van buitenlandse graduate journals. Een organisatorische uitdaging, want de structuur ontbreekt om op facultair niveau een vak aan te bieden waarbinnen de artikelen kunnen worden geschreven, maar het lukt. Na een call for papers met het thema ‘crisis’ selecteerden Timmer en Van Weyenberg tien studenten met een veelbelovend voorstel. Zij hebben inmiddels de eerste versie van hun artikel geschreven. Op 21 april presenteren zij hun eerste bevindingen aan belangstellenden.
Op 21 april presenteren de studenten hun eerste bevindingen in het symposium ‘Jumping Borders, Tackling Crises’. Belangstellenden kunnen zich hier aanmelden.
Samenwerking
‘Het is leuk dat Nanne en ik voor dit vak uit onze eigen ervaring kunnen putten’, zegt Van Weyenberg. ‘Sommige studenten vonden het bijvoorbeeld lastig dat ze al vrij snel aan het begin van het vak een eerste versie van hun artikel moesten inleveren, in plaats van aan het einde. Dan geven wij aan dat dit in de academische wereld de praktijk is. We schetsen bewust geen romantisch beeld, zodat studenten met academische ambities weten waaraan ze beginnen.’
Desondanks merken de docenten dat het project de studenten bevalt. ‘Je merkt dat studenten meer willen dan hun wordt aangeboden’, zegt Van Weyenberg. ‘Als je ze de ruimte geeft, trekken ze taken naar zich toe. Ze hebben niet alleen artikelen geschreven, maar ook peer reviewers gezocht en flyers ontworpen. Ook de titel LEAP komt van hen.
‘Het stimuleert de studenten ook dat het een gemeenschappelijk project is’, vult Timmer aan. ‘De studenten hebben samen een Teams-groep, waarin ze elkaar motiveren.’ Van Weyenberg: ‘Ik hoop dat die samenwerking blijft. We mogen wel af van het idee dat een wetenschapper in zijn eentje op een zolderkamer moet werken.’
Is dit de toekomst?
‘Het is voor ons leuk om te zien hoe de studenten naar buiten willen treden en waar volgens hen de urgentie van de universiteit zit’, zegt Timmer. ‘Dit jaar worden er vooral artikelen geschreven, maar als studenten en vernieuwende vorm willen kiezen, mag dat. Misschien krijgen we volgend jaar wel een video-essay.’
Nanne Timmer is universitair docent aan het Leiden University Centre for the Arts in Society.
Astrid Van Weyenberg is universitair docent aan het Leiden University Centre for the Arts in Society.