‘We geven les in de kantine van FC Emmen’
Alumna Louwien Eising is rector van het Carmel College in Emmen. Hoe is dat in coronatijd? En wat heeft ze aan haar studie Pedagogische Wetenschappen? '’s Avonds volgde ik colleges, de volgende dag paste ik die toe in de klas.’
Je bent nu bijna een jaar rector op deze scholengemeenschap in Emmen. Hoe is dat in coronatijd?
‘Het is topsport, voor mij en alle medewerkers op school. Er moest natuurlijk enorm veel georganiseerd worden, telkens ging het roer om. We proberen ook maatwerk te bieden aan de leerlingen want onderling zijn er grote verschillen. Daarom hebben we tijdens de lockdowns noodopvang georganiseerd voor leerlingen die thuis onderuit duikelden. Eind november waren er teveel besmettingen en moest de school twee weken sluiten. Maar het onderwijs ging online door en nu gaan de leerlingen gelukkig weer drie dagen naar school.’
Hoe groot is de schade?
‘Er zijn zeker achterstanden maar ik ben onwijs trots hoe de leerlingen en docenten dit allemaal hebben opgepakt. Deze crisis heeft onze saamhorigheid en creativiteit versterkt, we zijn telkens op zoek gegaan naar nieuwe oplossingen. Zo konden we ook lesgeven in de kantine van FC Emmen, onze eredivisieclub. Leerlingen vonden het fantastisch om daar naar school te gaan en af en toe bekende voetballers te spotten. In een stad als Emmen en bij ons op school is de bereidheid elkaar te helpen groot.’
'Ik stelde zoveel vragen op de pabo dat docenten me adviseerden naar de universiteit te gaan'
Voor deze baan was je tien jaar lang tijd teamleider bij onder andere de pabo in Emmen. Wat deed je daar?
‘Een belangrijk project was de wijziging van het curriculum en de fusie van een aantal pabo’s. Er waren destijds vijf opleidingen (voormalig Stenden Hogeschool) in Noord-Nederland die op zoek waren naar een nieuwe identiteit en een nieuw profiel. In het curriculum creëerden we ruimte voor verschillende specialisaties. In Emmen werd dat wetenschap en technologie en meertaligheid. Die verschillende profielen zorgden voor meer verdieping. Daarnaast ontwikkelde ik een didactische aanpak; hoe we studenten actiever en onderzoekender konden laten leren. Die aanpak wil ik nu ook breder introduceren op het Carmel College. We gaan meer projectmatig onderwijs aanbieden in samenwerking met de ouders en met partners in het bedrijfsleven.’
Hoe komt je studie Pedagogische Wetenschappen nog van pas?
‘Daar heb ik nog altijd veel plezier van. Systeemdenken is iets dat ik in Leiden heb geleerd: oog blijven houden voor het grote geheel en doorgronden welke patronen het werk beïnvloeden. Voorafgaand aan mijn studie in Leiden studeerde ik aan de pabo. Daar stelde ik zoveel vragen dat docenten me adviseerden daarna naar de universiteit te gaan. Dat werd een drukke tijd. Overdag stond ik als leerkracht voor de klas op basisscholen in Roelofarendsveen en Oegstgeest en ’s avonds volgde ik college in Leiden. Dat was intensief maar ik vond het geweldig dat ik de colleges de volgende dag kon toepassen in de praktijk. Ik had geen tijd voor een actief studentenleven, maar ik woonde wel in een gezellig studentenhuis in Leiden.’
Wat ben je na je afstuderen gaan doen?
‘Voor een afstudeeropdracht ontwikkelde ik een onderwijsportfolio voor medewerkers van CenterParcs. Ik had namelijk twee afstudeerspecialisaties: curriculumontwikkeling en bedrijfsopleidingen. Na CenterParcs kwam ik uiteindelijk bij chipfabrikant ASML terecht. Daar was ik mede verantwoordelijk voor de scholing van het personeel. Ik gaf zelf ook trainingen aan medewerkers, in Nederland en in Amerika. Het was een enerverende baan bij zo’n snelgroeiend high tech-bedrijf en ik ben blij dat ik een flinke tijd in het bedrijfsleven heb gewerkt. Hierdoor kan ik snel besluiten nemen.’
Waarom stapte je dan weer over naar het onderwijs?
‘ASML ging bezuinigen waardoor er minder mogelijk werd en dat was voor mij het moment om weer terug te keren naar mijn oude liefde, de basisschool. Ik werd afdelingshoofd en later directeur van een basisschool in Eindhoven. Door al die verschillende ervaringen, van de lagere school tot de universiteit en het bedrijfsleven zie ik overal verbindingen om samen met collega's betekenisvol onderwijs te kunnen geven. Bij ASML en CenterParcs haalde ik het onderwijs binnen en op school doe ik dat met de praktijk. Zo komt alles samen.'
Het Carmel College introduceert een nieuw systeem. Rector Louwien legt uit wat ze gaan doen.
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofTekst: Linda van Putten