Masterstudenten maken Graduate Journal: 'Het staat voor de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt'
Het was feest in restaurant Tabú. Decaan Mark Rutgers kreeg daar het eerste exemplaar van LEAP overhandigd, een journal waarin masterstudenten van de Faculteit Geesteswetenschappen zelf wetenschappelijke artikelen publiceren om zich voor te bereiden op een wetenschappelijke carrière.
Verbinding tussen onderwijs en onderzoek
Universitair docenten Astrid Van Weyenberg en Nanne Timmer waren de initiatiefnemers van het project: zij zetten het mastervak Leiden Graduate Journal op. Voor dit vak schreven tien studenten over het onderwerp ‘crisis’, hun bevindingen werden samengevoegd tot LEAP: Leiden Elective Academic Periodical.
‘We zochten naar meer verbinding tussen onderwijs en onderzoek en naar een project waar studenten uitgedaagd werden om samen te werken’, vertelt Nanne Timmer.
‘Er zijn vrij weinig manieren om die brug naar de wetenschap te slaan, zeker voor studenten’, voegt Astrid Van Weyenberg toe. ‘Zij krijgen vaak aan het eind van een vak feedback op hun paper. Daar wordt vervolgens nooit meer iets mee gedaan, terwijl herschrijven een belangrijk onderdeel van het academische werk is en sommige papers de potentie hebben om gepubliceerd te worden. We zijn dan ook erg trots, een paar studenten hebben zelfs een PhD-positie weten te bemachtigen.’
‘We leverden kritiek op elkaars werk, maar hebben veel lol met elkaar gehad’
Didi Spaans, masterstudent Literary Studies, vertelt hoe de oprichting verliep tijdens corona: ‘Het proces bespreken, schrijven van de artikelen en beoordelen van elkaars publicaties deden we allemaal online. We leverden kritiek op elkaars werk, leerden elkaar kennen en hebben ook veel lol gehad met elkaar, waardoor het extra bijzonder was toen we elkaar uiteindelijk ook echt fysiek ontmoetten.’
Voor Sophia, research masterstudent Middle Eastern Studies, was dit ook belangrijk: ‘Door samen te werken met een interdisciplinaire groep studenten had ik het afgelopen jaar het idee dat ik daadwerkelijk verbonden was aan de faculteit. Samenwerken hoort daar dan ook inherent bij! Naast veel plezier te hebben gehad, heb ik ook veel geleerd. We moesten commentaar leveren op andermans werk maar ook zelf commentaar ontvangen. Juist door die reflectie op je eigen artikel leer je kritisch kijken naar je eigen werk. Dat betekent dat je soms een hoofdstuk volledig moet omgooien, maar het eindresultaat blijkt achteraf altijd sterker.’
Op naar de volgende stap: promoveren!
Lotte heeft zowel Rechtsgeleerdheid gestudeerd als Literary Studies en had al wat ervaring als redacteur bij een wetenschappelijk blad voor rechten. 'Voor LEAP heb ik in plaats van een artikel een boek review geschreven, dat was voor het eerst voor mij, en het onderwerp lag buiten mijn eigen onderzoeksveld. Ik moest in een korte tekst de essentie raken van wat er belangrijk is in een roman, een leerzame uitdaging. Ik heb een promotieplaats bemachtigd in Duitsland. Daar ga ik onderzoek doen naar literatuurcontepten in politieke en juridische context, voor mij dus de perfecte combinatie.'
Gabriël heeft net zijn masterscriptie Ancient History ingeleverd, en hij hoopt snel af te studeren zodat hij kan verhuizen naar Mainz waar hij aan een PhD-traject gaat beginnen. ‘Voor het journal heb ik een wetenschappelijk artikel geschreven en ik heb meegeholpen met het design van het blad. Ik heb veel geleerd van het reviewen van elkaars artikelen en tweewekelijks vergaderen met elkaar in kleine groepen. Het meest heb ik geleerd van het schrijfproces van een wetenschappelijk artikel: ons artikel werd gereviewed door medestudenten, onze docenten en vervolgens door een expert reviewer uit het vakgebied. Ik heb tijdens het hele proces concrete kennis opgedaan ik kon gebruiken bij mijn sollicitatie voor een PhD.’
‘Het overbruggen van het persoonlijke is net zo goed een wetenschappelijke vaardigheid’
Frank doet een research master Literary Studies en een master Classics: ‘Ik ben ervan overtuigd geraakt dat LEAP staat voor de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt in communicatie en contact. En dat is niet alleen belangrijk op interdisciplinair of academisch niveau, maar ook op persoonlijk en emotioneel niveau. Het overbruggen van deze niveaus is net zo zeer een deel van de academische wereld als elke andere wetenschappelijke vaardigheid.’
‘Het is zó leerzaam om kritiek te krijgen van je peers’
Matthew, masterstudent Literary Studies: 'Waar ik het meest van heb geleerd tijdens dit proces is het interdisciplinaire contact met studenten en medewerkers van de universiteit. Zelfs dit moment, dat ik word geïnterviewd en contact heb met een fotograaf vind ik bijzonder om mee te maken. En het geeft zoveel voldoening om aan het einde van de dag een fysiek resultaat te hebben met het journal en je eigen publicatie.’
Mark Rutgers, decaan van de Faculteit Geesteswetenschappen, ontving het eerste exemplaar van Literary Studies student Matthew. Rutgers: ‘Het is hard werken om naast je studie onderzoek te doen en daarover te publiceren, die ervaring hebben zij nu. Zelf heb ik inmiddels al aardig wat jaren ervaring met het publiceren van wetenschappelijke artikelen. Het is zó leerzaam om kritiek te krijgen van je peers, in dit geval je medestudenten, en daarbij tien anonieme expert reviewers van onze faculteit. Die zijn veel kritischer dan je gewend bent van je docenten. Het is heel goed dat masterstudenten ook leren hoe het publicatieproces eruitziet. Ik ben ontzettend trots op deze studenten.'