Tsolin Nalbantian ontvangt Comenius-beurs: ‘We moeten de kloof tussen onderwijs en samenleving overbruggen’
In de academische wereld kan Wikipedia met argwaan worden ontvangen. Voor Tsolin Nalbantian, universitair docent Moderne Midden-Oostenstudies, biedt de encyclopedie echter een kans om de vaardigheden van haar studenten te verbreden en de kennis van het publiek te vergroten. Ze ontving een Teaching Comenius-beurs om een handleiding en modules te ontwikkelen over manieren om Wikipedia in lesprogramma’s te integreren.
Nalbantian was dolgelukkig toen ze hoorde dat ze de beurs had gekregen. ‘Het is echt een coole kans om mijn idee uit te breiden. Ik heb het project op kleinere schaal in een van mijn lessen uitgeprobeerd voordat ik de beurs aanvroeg.’ Ze liet studenten Wikipedia-artikelen schrijven of bewerken die verband hadden met het lesmateriaal. ‘Mijn studenten waren erdoor geïntrigeerd en gemotiveerd. Het maakte de sfeer in de klas dynamischer en interessanter.’
Workshops met experts
Het plan is om die methode nu verder uit te werken. ‘Waar de beurs echt om de hoek komt kijken zijn de workshops met experts die ik ga opzetten. Verschillende experts die in het Midden-Oosten gevestigd zijn, zullen colleges geven aan studenten. Met die informatie weten ze beter wat ze in de artikelen moeten bewerken.’
Een deel van het project is meer gericht op docenten. ‘Ik wil niet dat het een eenmalig iets wordt', zegt Nalbantian. 'Door een handleiding en modules te maken, hoop ik dat mijn collega's het gebruik van open access fora zoals Wikipedia in hun colleges gaan verwerken. Ik verwacht niet dat mensen de module exact gaan dupliceren, maar ik wil dat het idee van docenten en studenten die bijdragen aan open fora buiten de academische wereld wordt voortgezet. Wij maken deel uit van een openbare instelling en hebben de plicht om het hoger onderwijs minder insulair te maken.’
Studenten empoweren
Het idee ontstond na een informeel gesprek met een collega die een soortgelijke aanpak voor Wikipedia gebruikt. 'Ik dacht: wat als ik iets soortgelijks zou kunnen doen?' herinnert Nalbantian zich. ‘Veel van onze studenten zullen niet in de academische wereld blijven. Als docenten moeten we hen trainen in een verscheidenheid aan vaardigheden die pragmatisch en realistisch zijn.’
Nalbantian gelooft dat het studenten ook op een andere manier kan empoweren. ‘Ze schrijven en produceren iets dat niet beperkt is tot de academische gemeenschap,' zegt ze. ‘Ze kunnen zeggen: “Ik heb dat Wikipedia-artikel geschreven en iedereen kan het lezen!” Dat is iets anders dan een eindwerk schrijven dat alleen ik te lezen krijg.'
De kloof overbruggen
Nadat ze door Wikipedia had gescrold, realiseerde ze zich dat haar idee ook het publiek ten goede zou kunnen komen. 'Het viel me op dat sommige artikelen over het Midden-Oosten heel goed zijn, maar sommige ook niet. Ze zijn bijvoorbeeld verouderd of niet verfijnd genoeg. Tegelijkertijd is het Midden-Oosten in het nieuws, dus dat betekent dat mensen die geen experts zijn er waarschijnlijk meer over willen weten,' legt Nalbantian uit. ‘Ik heb liever dat mensen leren van mijn studenten die actief leren over het Midden-Oosten, dan van iemand die niet weet waar hij het over heeft.’
Door deze zaken samen te brengen, wil ze de kloof tussen de universiteit en het publiek overbruggen. 'Uiteindelijk is de universiteit een openbare instelling. Ik denk dat wij de verantwoordelijkheid hebben om ons te verbinden met de maatschappij.’
Een langdurig effect
Het project loopt anderhalf jaar, maar Nalbantian hoopt dat het langer impact zal hebben. 'Ik hoop dat naast dat de Wikipedia-artikelen er nog steeds zullen zijn, de handleiding en de modules in een of andere aangepaste vorm zullen worden opgenomen in curricula van mijn collega's', zegt ze. 'Wie weet wat de toekomst brengt? Als er andere mogelijkheden zijn om het project nog verder uit te breiden, misschien met andere universiteiten of afdelingen - niet per se gerelateerd aan geesteswetenschappen - zou dat denk ik ook heel interessant zijn.’