Joost blijft assessor: ‘Nog een jaar aan tafel met de top van de faculteit’
Door de pandemie zagen we hem nauwelijks door de wandelgangen lopen. Toch kiest Joost Barendse voor een tweede termijn als assessor. ‘Afgelopen jaar was zo leuk en leerzaam. Dus nog een jaar assessor zijn, daar zeg ik geen nee tegen.’
Het leven van Joost zag er afgelopen jaar net zo uit als dat van menig student: online colleges en je thuis zien te vermaken. Maar ook zat hij aan tafel bij de top van de faculteit. ‘Ik zat bij interessante vergaderingen en praatte mee over onderwerpen die ik van tevoren niet had kunnen bedenken.’
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofMond opentrekken
Naast een gek en druk jaar was het ook een leerzaam jaar. Zo leerde Joost om voor zijn mening uit te komen. ‘Je overlegt en vergadert met medewerkers die jarenlang ervaring hebben. Er was maar één manier om ertussen te komen en dat was mijn mond opentrekken. Want de mening van studenten doet ertoe.’
Studentenperspectief laten horen
Van vergaderingen met het faculteitsbestuur tot overleggen met collega-assessoren en het College van Bestuur. Joost deed van alles om het studentenperspectief te laten horen. ‘Ik heb geprobeerd het contact tussen opleidingscommissies en de faculteitsraad te verbeteren. Hier hebben we een buddysysteem voor opgezet. Aankomend jaar gaan we ook een facultaire dag van de medezeggenschap organiseren. Het wordt een volle agenda, maar ik heb er zin in.’
Studenten in de wandelgangen
Voor komend jaar hoopt Joost meer studenten te spreken in de wandelgangen. ‘Een groot deel van de assessor-functie bestaat uit studenten spreken en in de gaten hebben wat er onder hen leeft. Dat gaat veel beter als je de studenten fysiek ziet.’
Nieuw jaar, nieuwe doelen
Ook heeft hij nieuwe doelen gesteld. Zo kan de studenteninput nog beter en efficiënter, bijvoorbeeld via de opleidingen. ‘Veel opleidingen worden steeds groter en niet iedereen weet de opleidingscommissies te vinden. Opleidingen kunnen bijvoorbeeld een jaarvertegenwoordiging invoeren. Per jaarlaag heb je dan een paar studenten die regelmatig contact hebben met een student in de opleidingscommissie of het opleidingsbestuur. Daar ga ik dit jaar mee aan de slag.’