Even bellen over: het medewerkerssymposium Studentenwelzijn
Het eerste medewerkerssymposium Studentenwelzijn - van abstract begrip naar praktische handvatten - vindt op 15 maart 2022 plaats. Waarom is er juist gekozen voor een praktische insteek en wat kan je verwachten? Sonja Wagenaar (SOZ) is projectmanager en vertelt hier meer over.
Sonja vertelt met trots dat het symposium op dit moment al 200 inschrijvingen heeft en dat medewerkers zich voor maar liefst 10 workshops kunnen aanmelden! Er is een breed aanbod gericht op preventie en signalering en hier is bewust voor gekozen. ‘Het symposium biedt handvatten aan alle medewerkers die in contact staan met studenten: de workshops zijn gericht op vaardigheden.’
Het eerste medewerkerssymposium Studentenwelzijn, hoe is dat tot stand gekomen?
Het kan je haast niet ontgaan zijn dat het welzijn van onze studenten een belangrijk thema is binnen de universiteit. Met het studentenwelzijnteam en de komst van facultaire student well-being officers werken we er hard aan om het welzijn van onze studenten te verhogen. Naast deze focus op de studenten is het belangrijk om als medewerker te weten hoe je kunt bijdragen aan dit doel. Dit zit bijvoorbeeld in het tijdig signaleren van problemen maar ook in weten hoe je het gesprek met een student aan kunt gaan of waar je naartoe door kunt verwijzen. Juist daarvoor is dit symposium met keuze uit tien verschillende praktische workshops.
Tien workshops, welke kun je aanraden?
Als onderwijskundige heeft Sonja veel ervaring op het gebied van didactische en pedagogische adviezen. Ze is als projectmanager betrokken bij verschillende projecten en heeft onder andere recent een project inclusief onderwijs voor studenten met een functiebeperking afgerond. Op de vraag welke workshop medewerkers echt moeten volgen, geeft ze aan dat ze alle workshops kan aanraden. De workshops worden door interne en externe deskundigen gegeven en medewerkers kunnen kiezen of ze een Nederlandse of Engelse workshop willen volgen. Afhankelijk van de behoefte en interesse van de medewerker kan gekozen worden voor een workshop over bijvoorbeeld ‘Hoe ga je het gesprek aan?’, of ‘Hoe creëer je een veilig studieklimaat?' Of ‘Hoe help je een student bij het stellen van haalbare doelen?' Door dit ruime aanbod kunnen medewerkers zelf kiezen waar ze aan willen deelnemen.
Wat kunnen medewerkers nog meer verwachten?
‘Iedereen is erg committed: naast dit symposium zijn we ook bezig met de ontwikkeling van een studentenwelzijn routekaart voor medewerkers en studenten.’ Daarnaast wordt begin maart een medewerkerssite gelanceerd waarop medewerkers overzichtelijk het aanbod op het gebied van studentenwelzijn kunnen vinden. Ook werken we aan een trainingsaanbod voor medewerkers op het gebied van studentenwelzijn. Kortom, ook na dit symposium kunnen medewerkers nog meer verwachten. Wil je alvast beginnen, meld je dan aan voor het symposium!
Er gebeurt veel binnen Universiteit Leiden. De websites worden dagelijks gevuld met nieuws. In de rubriek ‘Even bellen over’ vragen we een medewerker van de universiteit meer te vertellen over een relevant en actueel onderwerp dat speelt binnen de universiteit. De antwoorden geven je meer inzicht in de feiten, maar geven je vooral meer persoonlijke achtergrondinformatie. Wat was leuk of frustrerend? Wat was opmerkelijk? Wat viel mee, wat viel tegen? Je leest het in ‘Even bellen over’.