Het vertrouwen van onderzoeksdirecteur Lotte van Dillen
Lotte van Dillen heeft er vertrouwen in, in het Instituutsbestuur Psychologie nieuwe stijl. ‘Als we uitgaan van ieders goede bedoelingen, dan maken we er samen wat moois van.’ Zonder vertrouwen stap je ook niet zomaar op de fiets naar Sicilië. Mee op zoek naar de drijfveren van onze nieuwe Directeur Onderzoek?
‘Een mooie actie in mijn leven is dat ik in mijn studententijd van Amsterdam naar Sicilië ben gefietst, samen met mijn toenmalige high school sweetheart’, vindt Lotte van Dillen. Dat heeft me gevormd. Het heeft me geleerd dat je soms gewoon maar ergens aan moet beginnen en kijken wat er op je af komt. Erop vertrouwen dat je gaandeweg altijd wel weer aanknopingspunten vindt voor hoe je verder moet. Want onderweg maak je de meest onverwachte dingen mee, al fietsend langs Pisa, door Pompeï en op Sicilië, waar de Etna uitbarstte. We mochten mee met een geoloog die metingen moest doen op de vulkaan. Dat was wel eng, maar ook interessant.’
‘Ik voel me het groentje onder de meer ingewerkte leden van het instituutsbestuur.'
Groentje
‘Je moet af en toe iets proberen en kijken waar het schip strandt. Zo ben ik hier ook wel in gestapt, moet ik eerlijk zeggen’, lacht ze met haar Lotte-van-Dillen lach. ‘Ik voel me het groentje onder de meer ingewerkte leden van het instituutsbestuur. Dat is wel expres zo bedacht, want iemand die nog niet zo in bestaande structuren denkt, werkt verfrissend. Dit nieuwe bestuursmodel biedt een mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Besturen is nu veel meer onderdeel van een takenpakket. Je hoeft het niet te doen, maar als je het interessant vindt kun je experimenteren of besturen iets voor jou is. Mijn motivatie is dat ik problemen zag en mijn frustratie daarover wilde omzetten in een positieve kracht.’
Bottlenecks
In de werkgroep voor een nieuw bestuursmodel raakte ze enthousiast over de nieuwe onderverdeling in meerdere portefeuilles. ‘Het helpt wel om actief te worden in een nieuw bestuur als je al hebt gezien waar de bottlenecks zitten. In de werkgroep bespraken we hoe we de bestuurstaak aantrekkelijker maken, hoe we meer medezeggenschap bereiken en ervoor zorgen dat er minder verantwoordelijkheid op de schouders van een persoon rust. Kortom, hoe geven we ons bestuur beter vorm. Die vraag speelt momenteel op meerdere niveaus in de academie. Langzamerhand groeit het besef dat het oude hiërarchische model niet meer optimaal is om iedereen betrokken en gemotiveerd te houden.’
'Nieuwe dingen leren, dat is mijn drijfveer.'
Iets nieuws
Zo’n 8 jaar geleden begon ze aan haar carrière in Leiden met een uitverkiezing tot psychologiedocent van het jaar. ‘Ik was er nog niet zolang en wilde meerdere dingen uitproberen, zoals filmpjes maken voor outreach bij NWO Bessensap. Of ik bouwde ik een nieuwe opstelling voor fMRI-onderzoek naar smaakbeleving en deed eye-tracking onderzoek bij rechercheurs. Nieuwe dingen leren, dat is mijn drijfveer. Een oud-collega tipte eens dat ik voor een duidelijker profiel beter wat meer kan focussen. Dat voldoet inderdaad misschien beter aan het prototype van wetenschappelijk expert waarmee je subsidies binnenhaalt. Maar je hebt ook generalisten nodig die zich in de breedte informeren, die verbanden leggen tussen onderzoeksgebieden. Dat is tenminste hoe ik graag te werk ga en het past ook goed bij het profiel van Directeur Onderzoek.’
Interesses
Als student op de kunstacademie trok de studierichting Interaction design haar aandacht, maar eigenlijk vond ze het meest interessant hoe mensen informatie verwerken. ‘Na een jaar ben ik overgestapt naar psychologie. In de propedeuse vond ik organisatiepsychologie met stip het saaiste vak en nu heb ik een bestuursfunctie. Ook geef ik onderwijs over beslisgedrag bij de rijksoverheid en aan rechters. Hoe gaan die beslissingen, wat zijn de valkuilen en hoe kom je samen tot een goede oplossing. Juristen spreken een andere taal dan psychologen, en juist op het snijvlak gebeuren interessante dingen. Daarom wilde ik me wat meer verdiepen in hun werkveld en ben ik cursussen recht gaan volgen aan de Open Universiteit. Dat komt voort uit algemene interesse trouwens, want een goed functionerend rechtssysteem vind ik heel belangrijk. Zo zie je maar, interesses ontwikkelen zich.’
Waar moet je zijn?
Jaren heeft het geduurd voor ze begreep hoe het in Leiden is georganiseerd. ‘Mijn kennis over de onderwijsorganisatie verwierf ik als cursuscoördinator. Door mijn ervaringen bij de Commissie Ethiek kreeg ik een breed perspectief op ons onderzoek. Veel kennis is hier impliciet. Een van onze doelen is om zichtbaarder te maken waar je voor wat moet zijn, maar ook wie welke verantwoordelijkheden heeft. Ik besef hoe gebrekkig we op de hoogte zijn van elkaars werkzaamheden. WP en OBP moeten beter integreren en communiceren over verwachtingen en doelen. Ook bij de secties en de faculteit moeten we beter op elkaar aansluiten en zo elkaar versterken. Met de uitbreiding in het nieuwe bestuursmodel hebben we met meer mensen meer reikwijdte en vergroten we onze slagvaardigheid. In een werkgroep met FSW zie je al de wederzijdse kennis en begrip verbeteren.’
The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy
Opladen in de natuur
‘In mijn werk en privé ben ik flexibel, dankzij een lieve partner die me helpt de ballen in de lucht te houden. Ik ga graag veel naar buiten, hardlopen en wandelen in de natuur, daar laad ik van op. Jezelf weer wat kleiner maken, want we moeten het allemaal niet te serieus nemen. Er gebeuren heftige dingen, en soms moeten we een stapje achteruit zetten voor een helicopterview. In de natuur word je vanzelf kleiner, de seizoenen gaan zoals ze altijd gaan. Fantasy klassiekers helpen ook goed om uit te zoomen. In het boek The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy wordt de menselijke soort aardig te kakken gezet. Dat (her)lees ik nu samen met mijn zoontje van 10. Met mijn dochter van 7 is Harry Potter in de herhaling.’
Stereotype
Haar college over stereotypen valt elk jaar ongeveer samen met internationale vrouwendag op 8 maart. Beantwoordt Lotte van Dillen zelf aan het stereotype beeld van een Directeur Onderzoek? ‘Zo zou ik mezelf niet zien, maar ik ben dan ook pas een maandje bezig’, lacht ze.
Elke maand volgen we het verhaal van een bestuurslid: dit doe ik bestuurlijk en zo ben ik persoonlijk.
Instituutsbestuur Psychologie
Agenda
Ook staat op maandag 28 maart om 16.00 weer een Q&A sessie gepland waarin de leden van de Wetenschapscommissie zich voorstellen en vertellen over hun werk.