Angus Mol en Aris Politopoulos zijn de winnaars van de vierde LUCAS Publieksprijs 2022!
Dinsdag 12 april vond in de Faculty Club de uitreiking plaats van de vierde LUCAS Publieksprijs.
Sinds 2018 kent LUCAS een Impactcommissie, bestaande uit Olga van Marion, Sara Polak, Astrid van Weyenberg, Andries Hiskes, Rick Honings, Casper de Jonge en Thijs Porck. Zij hebben zich gebogen over de inzendingen die naar de commissie werden ingestuurd. Er waren dit jaar 7 nominaties.
Zeven genomineerden
Tien medewerkers van LUCAS werden genomineerd voor hun publieksactiviteiten in het jaar 2021.
Annelies Schulte Nordholt
In 2021 was het tweehonderd jaar geleden dat de Franse dichter Baudelaire geboren werd. Annelies was de initiatiefnemer van allerlei publieksactiviteiten. Samen met studenten die de cursus ‘Baudelaire, poète et critique d’art’ bij haar volgden, maakte Annelies een digitale tentoonstelling op basis van materiaal dat bewaard wordt bij de Bijzondere Collecties van de Leidse Universiteitsbibliotheek: De bloemen van het kwaad: Charles Baudelaire in Nederland. Naar aanleiding van de tentoonstelling sloot Annelies, samen met studente Myrthe Galle, aan voor een speciale Baudelaire-aflevering van ‘Van Kluis naar Kussen’, een serie tafelgesprekken waarin het gebruik van materiaal van de Bijzondere Collecties wordt besproken. Ten slotte organiseerde Annelies een succesvolle Studium Generale-reeks over Baudelaire.
Evert-Jan van Leeuwen
In 2021 werd Evert-Jans project over ‘the horrors of consumerism in popular-genre texts’ genomineerd voor de : Klokhuis Science Award. In zijn onderzoek richt Van Leeuwen zich op hedendaagse griezelverhalen. Die gaan vaak niet over monsters, maar vaak over enge huizen, auto’s en televisies. Juist omdat mensen in de huidige kapitalistische wereld verslaafd kunnen raken aan het kopen van spullen, zijn dit soort dingen eng geworden. Met studenten heeft Van Leeuwen een lesmethode ontwikkeld, die een rol speelde in de tentoonstelling in de Lakenhal: The Doublespeak Translator. Van Leeuwen kreeg van de Lakenhal een stipendium toegekend van 2000 euro om de module verder te ontwikkelen voor gebruik in het middelbaar onderwijs.
Aafje de Roest
Op 7 september 2021 mailde Aafje de Roest haar collega-neerlandici: ‘Morgenochtend om 9.00 uur brengen we onder de hashtag #WIJZIJNNEERLANDICI al het moois in beeld dat de studie Nederlands te bieden heeft!’. Aanleiding was de nogal ongeïnformeerde weergave van de studie door Abdelkader Benali in Trouw een week eerder. Onder het motto ‘er zijn heel veel goede redenen om Nederlands te studeren!’ deelden studenten en alumni in tweets en LinkedIn-berichten waarom zij Nederlands stud(e)er(d)en. De hashtag bundelt de verhalen en toont veel van het sprankelende onderzoek dat binnen de Neerlandistiek wordt verricht. De hashtag werd een succes. Om 10.00 uur was hij #5 in de Trending Topic-lijst op Twitter, om 17.00 uur ’s middags zelfs #1 en daarna de rest van de dag en de volgende ochtend #2! Men tweette erop los, op LinkedIn werd de post uiteindelijk bekeken door 42.583 personen, en NRC, het ND, Radio 1 en De Taalstaat pikten de actie op. Er werd zelfs een Fokke & Sukke over gemaakt.
Jürgen Zangenberg
Jürgen Zangenberg, hoogleraar Antiek Jodendom en Vroeg Christendom , streeft ernaar om in zijn colleges studenten met een zo breed mogelijk palet van de oudheid kennis te laten maken. Dit uit zich in excursies naar musea in binnen- en buitenland om de theoretische kennis uit te breiden met aspecten van de materiële cultuur van de oudheid. Deze drijfveer heeft ook geleid tot Zangenbergs medewerking aan drie grote televisieproducties op NPO2: Jezus van Nazareth, Jezus van Nazareth verovert de wereld en, in 2021, De vrouwen van Jezus van Nazareth. Deze producties werden gepresenteerd door Kefah Allush, op locatie gefilmd met Jürgen als wetenschappelijk klankbord. De onderbelichte rol van vrouwen rondom de verspreiding van het vroege christendom was het uitgangspunt van de laatste serie. De documentaire werd, net als de andere twees, op ‘prime time’ uitgezonden en mocht zich verheugen in een grote belangstelling.
Peter Verstraten
Peter Verstraten, universitair docent Filmwetenschap, is onvermoeibaar wat betreft het voor een breed publiek uitdragen van zijn onderzoek. De lijst van prestaties van het afgelopen jaar is groot: hij sprak een Engelstalig audio-commentaar uit voor de Sylvia Kristel-box voor Cul tEpics bij de films Pastorale 1943 en Mysteries, nam een postcast op, gaf tal van interview en lezingen en was de samensteller van het filmprogramma Psychoanakyse & Film, tevens moderator bij twee bijeenkomsten, in het Louis Hartlooper Complex Utrecht.
Frans-Willem Korsten
Frans-Willem Korsten doet onderzoek op het snijvlak van kunst en activisme. De Geesteswetenschappen moeten zich niet terugtrekken in het domein van het denken. Zij moeten zich juist tonen in het maken. Dat betekent volgens Korsten niet alleen ‘kritische creatie’, maar ook het creëren van mogelijkheden onder kritieke omstandigheden. In 2021 heeft Frans-Willem dit onderwerp in zijn boek Art as an Interface of Law and Justice uitgewerkt. In 2021 heeft Korsten bovendien met vrienden een stripboek gemaakt, De vleesvrije stad, over de overgang van de bio-industrie naar een klimaatvriendelijke vorm van produceren, waarbij dieren niet simpelweg als dingen behandeld worden, maar ook als op zichzelf staande levende wezens.
Winnaars
Angus Mol en Aris Politopoulos
Al sinds 2015 zijn Angus en Aris bezig met ‘valorisatie’ en ‘wetenschapscommunicatie’ op het snijvlak van het verleden en populaire cultuur, m.n. videogames. Zij richtten o.a. de VALUE Foundation op met een eigen online platform Interactive Pasts, waarmee ze naast nieuws, reviews en essays over videogames en het verleden, ook zelf video’s produceren via het live-streaming platform Twitch en YouTube. De VALUE Foundation bereikt haar publiek organisch (via search engines) en social media platforms (Facebook, Twitter, en Instagram) en heeft een internationaal bereik van zo’n 25.000 lezers/kijkers per jaar. Daanaast organiseerden zij de afgelopen jaren ook verschillende publieksevenementen, zoals bijvoorbeeld de Culture Arcade, een tentoonstelling waarin de bezoeker d.m.v. videogames uit verschillende culturen werelderfgoed kon ontdekken, en RoMeincraft, finalist voor De Grote Archeologieprijs 2019, een speelse verkenning van de Romeinse Limes in het populaire bouwspel Minecraft. De activiteiten van VALUE zijn besproken in (inter)nationale nieuwsplatforms zoals The New Scientist, Der Spiegel, en Nu.nl.
Eind 2020 werd het NWA-project Streaming the Past: Livestreaming as a new way of sharing and democratising knowledge about the past van o.a. Angus en Aris gehonoreerd. Samen met een aantal collega’s en student-assistenten hebben zij de frequentie (en kwaliteit) van hun wetenschapscommunicatie-activiteiten in 2021 verder opgeschroefd, met name door livestreams van historische videogames.
Naast al hun eigen activiteiten helpen Angus en Aris ook andere groepen binnen de universiteit met wetenschapscommunicatie-activiteiten. Zo stelden ze hun eigen podcaststudio beschikbaar voor andere wetenschappers, onder wie de redacteuren van het Leiden Medievalists Blog (die daar de podcast Middeleeuwse Toestanden konden opnemen). Zo delen ze niet alleen hun wetenschappelijke kennis met een breder publiek, maar ook hun praktische kennis met collega’s.