Nog één keer ‘AskBetty’: ‘Het leukste was om mensen iets te kunnen leren’
Betty de Jonge is een begrip voor onze faculteit. Als de persoon achter AskBetty wist ze elke vraag over Office te beantwoorden. Sinds deze maand is ze officieel met pensioen.
Een beetje wennen was het wel, die eerste week helemaal vrij. ‘Ik kreeg last van schoonmaakneigingen’, vertelt Betty. ‘Als dat tijdens mijn vakantie gebeurt, dan weet ik dat het tijd is om weer aan het werk te gaan, maar dat gaat nu niet, natuurlijk.’ Op 31 mei heeft ze haar laatste werkzaamheden overgedragen aan haar opvolger. Daarna volgden vier weken vakantie en nu is er dan toch het echte pensioen, na meer dan dertig jaar in dienst van de faculteit.
Van blokfluit naar pc
‘Ik heb blokfluit gestudeerd aan het conservatorium’, blikt ze terug. ‘Daarna heb ik acht, negen jaar lesgegeven, maar het werden steeds meer groepslessen met kindertjes die er helemaal geen zin in hadden. Gelukkig begon de FNV toen met opleidingen voor herintredende vrouwen. Als je mbo had, werd je medisch secretaresse. Hbo’ers kregen een programmeursopleiding.’
'In het begin waren er maar twee andere vrouwen. We spraken af en toe af om te roddelen en wetenswaardigheden uit te wisselen.'
Betty volgde de programmeursopleiding, kreeg een werkervaringsplek aan de Universiteit Utrecht en belandde een jaar later als eerstelijnsmedewerker op de IT-afdeling van de Leidse Faculteit der Letteren. Ze was een van de weinige vrouwen bij de faculteit. ‘We waren met z’n tweeën: Jeannette Schalke bij de Faculteit der Godgeleerdheid en ik’, herinnert ze zich. ‘En er zat nog één vrouw bij de UB. Daar spraken we af en toe mee af om samen koffie te drinken en de laatste roddels en wetenswaardigheden uit te wisselen.’
(Geen) sjouwwerk
In het begin van haar carrière sleutelde ze nog regelmatig zelf aan een computer. ‘We hadden nog facultaire IT-eenheden met een eigen serverpark. Daar deden we alles zelf: we brachten alle pc’tjes rond, kropen onder de tafels om ze aan te sluiten en maakten soms zelfs de kabeltjes zelf.’ Pas toen de computer centraler kwam te staan in het werk van de meeste medewerkers, werden de IT-werkzaamheden gecentraliseerd. ‘Daar was ik heel gelukkig mee, want voor mij was het sjouwwerk vanaf toen voorbij. Ik hoefde eindelijk niet meer met een karretje vol pc’s door te smalle gangetjes te manoeuvreren.'
Heb je een vraag? AskBetty!
Betty werd gebruikersondersteuner voor iedereen met een Office-probleem. Van vastlopende programma’s tot overlopende mailboxen: ze loste het op. ‘Dat vond ik het leukste werk’, vertelt ze. ‘Ik had bij de blokfluitlessen nooit zo’n hoge pet op van mezelf als docent, maar eigenlijk vond ik het heel leuk om mensen iets te leren.’
‘Ik vind het belangrijk om mensen persoonlijk te kennen.'
Door een AskBetty-flyer en -mailbox, bedacht door collega Marjana Rhebergen, wisten mensen haar bovendien steeds beter te vinden. En lukte het haar echt niet? Dan kende ze altijd wel iemand anders om het probleem op te lossen. ‘Ik vind het belangrijk om niet alleen te bellen of te mailen, maar mensen persoonlijk te kennen. Ik wist bij andere faculteiten wie wat kon, omdat we ooit interfacultaire overleggen hadden. Zij stonden allemaal op de handigemensenlijst die ik aan de kast had hangen. Ik wist misschien niet alles, maar ik wist wel altijd wie het wel wist.’
Niet van plan om stil te zitten
Nu zit haar taak als vraagbaak erop. Bang voor verveling is ze niet. ‘Mijn dochter heeft net een huis gekocht en aangekondigd dat de achttien meter diepe tuin gedaan moet worden, dus ik denk dat er genoeg hulp gevraagd gaat worden de komende tijd.’ Daarnaast werkt ze mee aan een project om oude Nederlandse persoonskaarten te digitaliseren én overweegt ze katten te gaan opvangen. ‘Ik ga geen bedrijf of zoiets beginnen, maar ik zag dat er vrijwilligers worden gezocht voor de opvang van huisdieren. Als mensen die ik ken op vakantie gaan of onverwacht in het ziekenhuis liggen, mogen hun katten best bij mij logeren.’