‘Migration’, ‘migrazione’ en ‘migracja’: Gratis lesmodules over migratie in zes talen
Hoe voer je als docent een genuanceerd gesprek in je klas over migratiebeleid, asielzoekers, of etnische discriminatie op de arbeidsmarkt? Sociale wetenschappers van de Universiteit Leiden hebben met een internationaal team lesmodules gemaakt over migratie. De lesmodules zijn vanaf nu gratis te downloaden voor middelbare schooldocenten, en zijn beschikbaar in zes talen: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans en Pools.
De lesmodules zijn ontworpen om wetenschappelijke informatie over migratie toegankelijk te maken voor docenten en scholieren van het middelbaar onderwijs. Op scholen gaat het weinig over migratie, terwijl het er in het publieke debat continu over gaat. Katharina Natter (Universiteit Leiden): ‘Discussies in de media zijn vaak zeer politiek gekleurd en missen wetenschappelijke nuance. We willen docenten handvatten geven om op een genuanceerde manier over migratie te praten. Daarnaast willen wij scholieren de kans geven om hun mening te vormen op basis van wetenschappelijke kennis in plaats van op de vaak negatieve of ongefundeerde vooroordelen die in de media circuleren.’
Lesmodules over migratiebeleid en etnische discriminatie op de arbeidsmarkt
De eerste vijf lesmodules zijn vanaf nu gratis te downloaden via de website van het project, precies op tijd voor International Migrantendag op 18 december. Deze modules gaan over migratietrends, de vraag waarom mensen migreren, beleid rondom migratie, etnische discriminatie op de arbeidsmarkt en ontheemding en asiel. In het voorjaar van 2023 komen nog eens vier lesmodules online. Deze gaan over de migratiereis, ontwikkeling en migratie, klimaatverandering en migratie en het hebben van meerdere thuislanden en identiteiten. De lesmodules duren 45 minuten en bevatten achtergrondinformatie voor de leraar en een lesplan met opdrachten die gebruik maken van innovatieve lesmethoden. Leraren kunnen de lessen gebruiken bij de schoolvakken aardrijkskunde, geschiedenis, literatuur en maatschappijleer
‘Elke keer als we eraan werken zijn we blij: dit is waarom we in dit vakgebied zitten.'
Passieproject
De lesmodules zijn onderdeel van het project Teaching Immigration in European School (TIES) dat geleid wordt door migratie-experts Katharina Natter (Universiteit Leiden), Simona Vezzoli (Universiteit Leiden) en Lea Müller Funk (Danube University Krems). Het project, dat mogelijk is gemaakt door een National Geographic Explorer Grant, is een passieproject van de drie migratie experts: zij doen het in hun vrije tijd naast hun werk als onderzoeker. ‘Elke keer als we eraan werken zijn we blij: dit is waarom we in dit vakgebied zitten. We vinden het belangrijk om niet alleen kennis te vergaren, maar deze kennis ook te verspreiden.’
Download de gratis lespakketten hier: https://teachingmigration.eu
Beschikbaar in Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans en Pools
In de module ‘Waarom migreren mensen’ worden de drijfveren en mechanismen van migratie onderzocht. Scholieren luisteren naar de verhalen van drie jonge migranten en moeten daarna een mindmap maken waarin zij de migratiemotieven van deze jongeren samenvatten en categoriseren. Daarbij leren scholieren nadenken over hun eigen mobiliteit, zowel als migranten en als toeristen, en hoe dit in verband staat met de ervaringen van jongeren op andere plekken op de wereld.
Tekst: Sabine Waasdorp