'Dit is de allerbeste cursus die er is'
Martina Vijver is genomineerd als Teacher of the Year van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Die nominatie krijgt ze voor het vak Ecotoxicologie dat ze begin dit jaar doceerde. De 52 studenten die het vak volgden waren enorm enthousiast en gaven positieve beoordelingen. Wat er zo leuk aan was? Martina legt het graag uit.
‘De opzet van dit vak is helemaal nieuw. We hebben een hackathon georganiseerd. Daarbij ga je samen aan de slag om een ingewikkeld probleem op te lossen. We zijn een chemische stof gaan onderzoeken die binnenkort aan herbeoordeling toe is. Het College voor de toelating van de gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) twijfelt nog over verdere toelating op de markt. We hebben gekeken welke effecten die stof heeft op planten en dieren.’
Dat was even wennen
‘Voor de studenten was het best even wennen. Ze moesten alles loslaten wat ze geleerd hadden en zelf bedenken wat ze wilden gaan meten. “Hebben we dan geen college meer?”, was even de zorg en “Hoe weet je of je iets goed doet en wat is dan fout?” Maar dat veranderde al snel in enthousiasme. Sommigen gingen het graafgedrag van muggenlarven bekijken, anderen de hartslag van watervlooien meten en weer anderen keken of de pigmentatie van watervlooien anders werd na blootstelling aan die stof.’
‘Er bestaat nou eenmaal geen hartslagmeter voor een watervlo’
Dagenlang muggennetten naaien
‘De beestjes moesten ze zelf uit de natuur halen. En de meetapparatuur? Ook die moesten ze zelf bedenken en maken, er bestaat nou eenmaal geen hartslagmeter voor een watervlo. En dan ontstaan er heel creatieve ideeën, bijvoorbeeld dat je je Iphone kunt gebruiken om de graafsnelheid van muggenlarven te berekenen. Op die manier maak je als student meteen de realiteit mee van onderzoek doen. Als onderzoeker zat ik soms dagen op mijn kamer te naaien aan muggennetten. Zo gaat dat.
De studenten waren uiteindelijk erg enthousiast. Ze voelden dat dit een echte vraag uit de praktijk is, niet een casus die we bedacht hebben voor het practicum. Dit was the real thing.’
En zo werd een mastercursus een echte teaminspanning
‘Uiteindelijk heeft ons ecotox-team er een wetenschappelijk artikel over geschreven. Dat is ook nieuw, het is de eerste keer dat ik doe. We hebben zelfs de studentenevaluaties erbij gedaan. We zijn begonnen te kijken wat het met een student doet, als je zo lesgeeft. En wat doet het met de docent? En heeft de Ctgb er baat bij? Ik denk dat dit interessant is voor veel collega’s en verwacht dat het artikel vaak geciteerd zal worden.
Het leuke is ook dat onze hele onderzoeksgroep heeft meegeholpen met dit vak. Een aantal promovendi hebben meegeholpen in de voorbereiding, sommigen hebben een college gegeven en collega Sofie is nu zelfs eerste auteur van het artikel. En onze analist Giovanni moest meteen op zijn eerste werkdag de chemische stof in verschillende concentraties verdunnen onder het toeziend oog van 52 studenten. Hij heeft grandioos gepresteerd onder deze druk; en heeft nu een vast contract bij ons.’
‘Kan ik het wel, onderwijs geven?’
De achilleshiel van Martina Vijver
‘Deze nominatie voor Teacher of the Year vind ik fantastisch. Want als het op onderwijs aankomt kan ik enorm onzeker zijn. Dat komt ook omdat studenten genadeloos eerlijk en hard zijn. En die kritiek vind ik soms lastig. Deze nominatie is dan ook heel goed voor mijn ‘kan-ik-het-wel-achilleshiel’, het is een enorme opsteker.
Of ik ook wil winnen? Dat is een gewetensvraag. Ik ben wel fanatiek. Wanneer ik op het tennisveld sta, wil ik ook winnen. Al kan ik me er prima bij neerleggen als dat niet zo is. Maar als je het objectief bekijkt, is dit de allerbeste cursus die er is. Dat meen ik uit de grond van mijn hart.’