Onderwijs op een hoger niveau: twee docenten delen hun SKO-ervaring
Deze maand ontvingen tien docenten een Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO), waaronder ook Marcellus Ubbink en Daan van der Es van onze faculteit. Waarom doorliepen zij het traject om gekwalificeerd te raken, en moeten daarom alle docenten een SKO behalen?
Wat motiveerde je om voor een SKO te gaan?
Daan: ‘Ik vind het leuk om met andere docenten na te denken over het geven van goed onderwijs. Maar hoe meer ik met andere mensen praatte, des te meer kwam ik tot de conclusie dat het per docent verschilt hoe ze het beste onderwijs kunnen geven. Tijdens het SKO-traject kon ik me weer eens verdiepen in de verschillende methoden en moest ik verwoorden wat nou het beste bij mij past.’
Marcellus: ‘Onderwijs geven is essentieel. En het is belangrijk dat we de curricula blijven ontwikkelen, want we moeten wel met onze tijd mee blijven gaan. Een SKO helpt me om vakoverstijgend over onderwijsvernieuwing na te denken. En verder kan ik met deze nieuwe ervaring ook andere collega’s enthousiasmeren om dieper na te denken over het onderwijs dat ze geven.’
Wil jij ook je SKO halen?
Ben je een senior docent en speel je een actieve rol in de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs? Dan kom je in aanmerking voor de Senior Kwalificatie Onderwijs.
Lees meer over het SKO-trajectWat merken studenten ervan dat jullie nu ‘senior gekwalificeerd’ zijn?
Marcellus: ‘Tijdens de SKO formuleer je een visie van wat je wilt dat studenten bij je leren. Dat helpt je natuurlijk als je voor de klas staat. Je bent dan beter in staat om te evalueren hoe studenten zich ontwikkelen over de loop van je colleges. Dat is iets waar studenten direct profijt van kunnen hebben.’
Daan: ‘Wanneer meer mensen hun SKO halen ontstaat er een gemeenschap die samen op een hoger niveau na kan denken over educatie. Bijvoorbeeld hoe we iedereen op basis van hun individuele behoeften kunnen lesgeven. Ik denk dat we dan pas écht een tastbaar verschil voor de student gaan maken. Maar daar heb je een kritische massa voor nodig, dat gaat een enkele persoon niet kunnen doen.’
Moeten alle docenten dan maar dit traject doorlopen?
Marcellus: ‘Nee dat denk ik niet. Sommige mensen hebben heel veel hart voor onderwijs en vinden het mooi dit verder te ontwikkelen. Anderen gaan helemaal voor onderzoek en halen vooral veel beurzen binnen, en dat is ook belangrijk. Laat iedereen vooral doen waar hij goed in is, maar een paar SKO-gecertificeerde docenten erbij zou nog wel fijn zijn.’
Daan: ‘Verder kun je wel al bezig zijn met de SKO-doelen zonder direct het traject te doorlopen. Kijk vooral eens naar wat de eisen van de SKO zijn en formuleer voor jezelf je onderwijsvisie. Heb het daar een keer met collega-docenten over. Dat kan al heel erg leerzaam zijn op een laagdrempelige manier.’