John Boy krijgt NWO XS beurs voor onderzoek Coming of Age on Instagram
In onderzoek wordt vaak theoretisch gesproken over jongvolwassenen en hun sociale mediagebruik. John Boy wil sociale mediaplatformen onderzoeken door mét gebruikers te praten in plaats van over hen. Zijn onderzoeksproject Coming of Age on Instagram kreeg een NWO XS-subsidie en brengt in kaart hoe jongvolwassenen hun gebruik van Instagram vormgeven, ervaren en managen. Het project creëert samen met Instagram-gebruikers nieuwe theorie door voort te bouwen op hun eigen ervaringsdeskundigheid.
Instagram bekeken door het perspectief van de gebruikers
Door met gebruikers van het platform te praten en van hen te leren, hoopt socioloog John Boy dat de wetenschap kan afstappen van het idee dat Instagramgebruikers slachtoffers zijn (bijvoorbeeld van ijdelheid, verslaving of grote bedrijven) en hen gaat zien als mensen die platforms als Instagram strategisch benutten voor het bepalen van hun plaats in de wereld.
Hackathons en workshops storytelling
Het eenjarige onderzoek vindt plaats in Nederland. Boy zal met onderzoeker Marije Peute werken aan het maken van een open dataset van transcripties van diepte-interviews met jonge volwassen Instagram-gebruikers. Ook maken zij gebruik van citizen science workshops om de interviews te analyseren. Boy en Peute willen 75 jongvolwassenen laten deelnemen aan evenementen zoals hackathons en storytelling workshops. De NWO XS-subsidie bedraagt bijna 50.000 euro.
Afbeelding: Still uit de documentaire Instaworthy (2021) door Annemarie Rus en Marije Peute.