Specialiseren in quantum? Nieuwe Leiden-Delft master van start
Quantumtechnologieën zijn wereldwijd in trek, maar Leidse studenten konden zich er tot op heden niet in specialiseren. Daar gaat de nieuwe master QIST (Quantum Information Science and Technology) verandering in brengen. Onderzoeker en docent Jordi Tura i Brugués: ‘We moeten de volgende generatie quantum-ingenieurs opleiden om aan de toenemende vraag te voldoen.’
Hoogleraar Martin van Exter was vanaf het begin betrokken bij de opzet van de nieuwe opleiding: ‘De eerste masteropleidingen over quantumcomputers en -technologieën in het buitenland zijn al gestart en wij willen de Nederlandse studenten ook die mogelijkheid bieden.’ ‘Quantum-informatiekunde wordt met de dag belangrijker in onderzoek, industrie en de samenleving’, vertelt ook Tura. ‘Daarom is deze master zo belangrijk.’
Vakgebieden komen samen
De Technische Universiteit Delft en Universiteit Leiden hebben daarom de handen ineen geslagen om studenten het beste onderwijs te bieden. ‘In Leiden hebben we expertise in theoretische én experimentele vakken, en in Delft is er veel kennis over de techniek en hardware. Dat sluit heel mooi op elkaar aan,’ licht van Exter toe.
De nieuwe opleiding is om meerdere redenen bijzonder. ‘Ten eerste is deze master enorm interdisciplinair, want in quantumtechnologie komen heel veel vakgebieden samen. We verwelkomen studenten van natuurkunde, wiskunde, informatica, elektrotechniek en sterrenkunde’, vertelt van Exter. ‘Daarnaast zetten we vernieuwende onderwijsmethodes in zoals online lesmateriaal, maar vooral ook veel groepsopdrachten. Zo kunnen studenten leren van elkaars vakgebieden.’ Tura voegt toe: ‘Een sterk punt is dat ze hierdoor tijdens hun studie al heel vroeg leren samenwerken met collega's uit andere disciplines. Dat is een goede voorbereiding op de werkomgeving die ze na hun studie zullen aantreffen.’
'We hebben veel moeite gedaan om een uniek en actueel programma te ontwikkelen.'
Innovatieve onderwijsmethodes
Voor de master zijn meerdere nieuwe vakken ontwikkeld. Voor Tura was dit een nieuwe ervaring: ‘Voor mij waren dit de eerste vakken die ik vanaf nul ontwikkelde. Bovendien was ik nog niet bekend met onderwijsmethoden zoals flipped classroom en blended education, waarbij online en offline materiaal wordt gecombineerd. Ik heb veel geleerd van mijn collega’s in Delft en de onderwijsondersteuners. Het was zeker een waardevolle ervaring.’ Van Exter benadrukt enthousiast: ‘Mijn complimenten naar alle QIST-docenten! Ze hebben keihard gewerkt om dit programma op te zetten.’
In september 2023 start de eerste lichting studenten. Van Exter en zijn collega’s hopen zo’n 25 à 50 studenten aan te trekken. Tura kijkt er in elk geval naar uit om te starten. ‘Ik heb er heel veel zin in! We hebben veel moeite gedaan om een uniek en actueel programma te ontwikkelen. Nu de eerste studenten binnenkomen, sta ik te popelen om te beginnen met het belangrijkste deel: het onderwijs!’