Geüpdate handleiding beschermt privacy van student en docent
Dat enige handige tooltje om een quizje met studenten te doen: mag je dat gebruiken of gooi je dan onbedoeld hun privacy te grabbel? Een nieuwe privacyrichtlijn biedt uitkomst.
Als faculteit hebben we de plicht om de privacy van docenten en studenten te beschermen, maar in de praktijk gaat dit nog weleens mis, ziet Privacy Officer Max van Arnhem. ‘Docenten zetten ‘handige’ software of platforms in, maar realiseren zich niet altijd dat die hun geld verdienen aan onze persoonsgegevens of dat de veiligheid niet goed is geregeld’, legt hij uit.
Ook studenten zelf zijn zich niet altijd bewust van risico’s op privacygebied. ‘Ze vertellen bijvoorbeeld aan een medewerker over hun psychische problemen’, vertelt Van Arnhem. ‘We moeten begrijpen dat ze dat soort fouten maken en ze daar zoveel mogelijk tegen beschermen.’
Uitleg
De geüpdatete handleiding ‘Privacy at Leiden University for Teachers’ kan daarbij helpen. ‘In dit boekje vind je uitleg over privacy in het onderwijs, maar ook een overzicht van de processen, platforms en software die wel mogen worden gebruikt’, vertelt Van Arnhem. ‘Door alle verouderde en niet-kloppende informatie weer up-to-date te maken hopen we docenten te helpen als het om privacy en onderwijs gaat.’
‘Schakel mij in’
Van Arnhem wijst er daarbij op dat ook de nieuwe richtlijn niet volledig zal zijn: daarvoor bestaan er simpelweg te veel verwerkingen, toepassingen en uitzonderingen. ‘In de handleiding vragen we daarom op tijd een Privacy Officer te betrekken bij niet-alledaagse werkzaamheden of bij twijfel over privacy. We merken nu dat dit vaak te laat gebeurt. Dat is zonde, want het kost vaak meer tijd en geld als we in een later stadium alles moeten regelen. Ook moeten we dan vaker ‘nee’ zeggen.’
De geüpdate handleiding ‘Privacy at Leiden University for Teachers’ is hier in te zien (Engelstalig).