Bevlogen doceren zonder administratieve rompslomp
In zijn oratie vertelt hoogleraar moleculaire microbiologie Dennis Claessen hoe enthousiasme van docenten aanstekelijk kan werken. En hoe hij er als opleidingsdirecteur voor wil zorgen dat docenten vooral met de inhoud van hun lessen bezig kunnen zijn en niet met alle administratie eromheen.
Zijn passie voor microbiologie werd gewekt tijdens colleges en practica die werden gegeven door enthousiaste docenten. Een van die docenten was Han Wösten, een hoogleraar schimmelbiologie, die ontzettend bevlogen les kan geven. ‘Nog meer dan dat het onderwerp waar hij les over gaf mij aansprak, had ik een persoonlijk klik met hem. Hij was heel down to earth en benaderbaar. Ik ging stage bij hem lopen en uiteindelijk is hij mijn promotor geworden.’
Als tip geeft hij toekomstige promovendi dan ook mee dat ze niet alleen een onderwerp kiezen dat ze interessant vinden, maar ook een promotor waar ze zich goed bij voelen. Een promotietraject van vier jaar is best wel een onderneming. Als promovendus en ook als student heb je periodes dat dingen heel goed gaan, maar het zit ook wel eens tegen. En dan is het fijn als iemand je door dat dal heen kan helpen, door te vragen hoe het gaat en door nieuwe suggesties te doen.’
Studenten actief mee laten doen
Zelf probeert hij zijn enthousiasme voor zijn vakgebied ook over te brengen op studenten. ‘Het klassieke collegegeven is natuurlijk wel een beetje passé. Ik probeer studenten actief mee te laten doen aan mijn colleges. Ik vraag ze bijvoorbeeld om mee te denken over de oplossing van een probleem en zet ze aan het werk.’
‘Het klassieke collegegeven is natuurlijk wel een beetje passé.’
Ook introduceerde Claessen een paar jaar geleden de internationale biologiewedstrijd iGEM aan Universiteit Leiden. Hierbij dragen teams van studenten een oplossing voor een wereldwijd probleem aan met behulp van synthetische biologie. Zo werkte een team in 2020 aan het detecteren van infectieziekten in een vroeg stadium. ‘Het is extracullicular, maar niemand die daarover klaagt. Ze hebben gewoon niet het idee dat ze onderwijs aan het doen zijn, omdat het zo’n leuk project is waar je veel energie van krijgt.
Geen rompslomp meer
Als opleidingsdirecteur wil Claessen er ook alles aan doen om docenten te laten doen waar ze het beste in zijn en wat ze het leukst vinden: onderwijs geven. ‘Heel veel docenten zijn nu na colleges bezig met administratie, wat ik de rompslomp om onderwijs heen noem. Denk bijvoorbeeld aan slides op Brightspace zetten. Veel vinden dat niet leuk of vergeten het. Terwijl er ondersteunende collega’s zijn die daar veel beter in zijn en er meer lol in hebben. Ik wil ervoor zorgen dat we docenten voldoende ondersteuning kunnen bieden. Zodat als je ze vraagt om een leuke collegeserie te geven, ze niet als eerste denken aan alle administratie die ze moeten doen. Maar dat ze voortaan denken aan het mooie wat ze over hun onderzoeksveld kunnen vertellen.’
Tekst: Dagmar Aarts
Foto: Deelnemers aan iGEM 2020. Eelkje Colmjon