Onderwijsparade Faculteit Geesteswetenschappen zet docenten in de spotlight. Kom ook!
Ervaringen uitwisselen, inspiratie opdoen of bijpraten: het kan allemaal tijdens de Onderwijsparade op 30 juni aanstaande. Medeorganisator Anna Benjamins vertelt wat de middag in petto heeft.
‘In de faculteit gebeurt veel moois op onderwijsgebied’, zegt Benjamins. ‘De Onderwijsparade is de uitgelezen kans om te ontdekken waar collega-docenten mee bezig zijn en nieuwe ideeën op te doen voor je eigen onderwijs.’
Actieve rol voor de student in het leerproces
Dat gebeurt in een gevarieerd programma. ‘We starten met een korte opening door Hossam Ahmed, een uitgebreide lunch en een informatiemarkt, waar collega-docenten vertellen over hun onderwijsvernieuwingsprojecten’, licht Benjamins toe. ‘Dit jaar zullen we daar veel voorbeelden zien van docenten die hun studenten een actieve rol geven in het leerproces. Deze activerende werkvormen zijn nuttig, maar docenten vinden ze soms lastig in het onderwijs in te zetten. Op de markt zijn daarom werkvormen te zien die voor veel docenten toepasbaar zijn, zoals een handige debatmethode voor tijdens colleges, een studententijdschrift, een studentenpodcast en een video-essay als verslaglegging van (veld)onderzoek.’
Workshops
Na de markt starten de workshoprondes. Benjamins: ‘Er is aanbod in zowel het Nederlands als het Engels. Zo kun je onder andere leren hoe je jouw innerlijke professionele houding traint, hoe je voor meer plezier op het werk zorgt of hoe je door middel van spel jouw onderwijs spannender kunt maken. Ook ChatGPT is natuurlijk een hot topic. In de workshops zullen we onder andere de uitkomst van de enquête delen waarin docenten hebben aangeven wat hun ervaringen zijn met ChatGPT het afgelopen semester. Je kunt de enquête nog steeds invullen.
Borrelen, bijpraten en afsluiten
De middag wordt afgesloten met een borrel. ‘Onder het genot van een hapje en een drankje kun je nog even rustig napraten’, zegt Benjamins. ‘Dat is meteen een gezellige manier om het academisch jaar af te sluiten met collega’s, zo vlak voor de zomervakantie.’ Het volledige programma duurt van 13.00-18.00. Mocht je niet het hele programma aanwezig kunnen zijn, kun je jezelf ook aanmelden voor één onderdeel.
Victor Gijsbers neemt deel aan de sessie over ChatGPT
‘Ik ga iets vertellen over de wildgroei aan AI-modellen die nu plaatsvindt, de consequenties die dat heeft voor regulatie en detectie, en de manieren waarop wij daar als examencommissies en docenten wellicht mee kunnen omgaan. We moeten er bijvoorbeeld van uitgaan dat AI-modellen op allerlei manieren getraind kunnen worden, zodat het uiteindelijk zinloos is om softwarematig of met de hand 'typische' eigenschappen van bijvoorbeeld ChatGPT te detecteren. Doordat detectie in die zin niet mogelijk lijkt, moeten wij als docenten inzetten op toetsvormen die door het gebruik van AI niet aangetast kunnen worden. Het meest voor de hand liggend zijn dan natuurlijk on campus-toetsen, hoewel op dit moment ook bepaalde langere schrijfopdrachten het vermogen van de 'AI' nog te boven gaan. Bij wijsbegeerte hebben we nu take-hometentamens al simpelweg afgeschaft.’