Een plan van de faculteit: ‘In Frankrijk was het een plan van de baas geweest’
Het moment is eindelijk daar: na maandenlang hard werken is het strategisch plan af. Het was een interessante periode, vindt kerngroeplid Sylvestre Bonnet. ‘Hoe we uiteindelijk tot dit strategisch plan kwamen, verliep heel anders dan ik van tevoren had gedacht.’
Bonnet, die oorspronkelijk uit Frankrijk komt, had verwacht dat het strategisch plan zou worden geschreven door een kleine groep mensen, met bijna exclusieve input van de decaan. ‘Maar het was juist het tegenovergestelde. Er werd zelfs een extern bedrijf ingehuurd om te helpen bij het realiseren van de strategie. Hierdoor is het wel echt een plan van de faculteit geworden.’ In Frankrijk gaat het volgens Bonnet vaak andersom. ‘Daar is het typisch meer een plan van de baas; medewerkers sluiten niet altijd goed aan. Hier is het veel collegialer, en ik ben van mening dat het beter werkt.’
‘We zijn geen autofabrikant’
Volgens Bonnet heeft het strategisch plan wat er ligt heel de instemming van velen. ‘Het is een heel realistisch plan geworden. Het vertelt wie wij als faculteit zijn en wat we belangrijk vinden. Dat kunnen we goed voor de toekomst gebruiken.’ Het is dus geen plan geworden met keiharde doelen waar we over vijf jaar willen zijn. En dat is goed, is Bonnet van mening. ‘We zijn geen autofabrikant die als doel heeft om binnen vijf jaar alleen nog maar elektrische auto’s te maken. De academische wereld is heel breed en flexibel. De vorm die wij voor het strategisch plan hebben aangenomen, past veel beter bij ons als faculteit.’
Werk aan de winkel
Zo komen in het strategisch plan diverse grote pijlers terug, zoals AI, medicijnontwikkeling en biodiversiteit. Een andere pijler is duurzaamheid. Een thema waarvan Bonnet hoopt dat er in alle lagen van de faculteit concreet meer mee wordt gedaan. ‘Duurzaamheid moet op een sterkere manier terugkomen in de faculteit. We moeten processen duurzamer maken, misschien moet er een duurzaamheidscommissie komen en ik vind dat we studenten ook meer moeten betrekken. We hebben veel tijd in het strategisch plan gestoken, dus we zullen er alles aan doen om te voorkomen dat het document in een lade belandt. Er is werk aan de winkel.’