‘Dat het lampje ineens aangaat in het hoofd van een student, dat vind ik leuk om te zien’
‘Onderwijs heeft altijd al heel erg mijn interesse gehad’, aldus de gepassioneerde Michiel Hogerheijde. Hij was al voorzitter van de opleidingscommissie Sterrenkunde en geeft al vele jaren les. Maar sinds 1 oktober is hij ook de nieuwe opleidingsdirecteur bachelor Sterrenkunde. ‘Ik vind het ontzettend leuk om een rol te hebben waarbij ik de opleiding samen met de docenten en de studenten vorm kan geven.’
Tot voor kort had de opleiding Sterrenkunde maar één opleidingsdirecteur. Nu er bij dat takenpakket ook een verhuizing naar het nieuwe gebouw komt, splitst de functie op. Hoogleraar Laboratorium Astrofysicia Harold Linnartz blijft OD van de master Sterrenkunde en de functie als OD van de bachelor kwam vrij. ‘Ik draai eigenlijk al best lang mee in dat organisatorische kant van het onderwijs’, zegt Hogerheijde. ‘Ik ben lang voorzitter geweest van de opleidingscommissie, zowel voor de bachelor als de master Sterrenkunde. Toen er een nieuwe plek als OD vrijkwam, was ik erg geïnteresseerd om die rol op me te nemen.’
‘Er zijn heel veel mooie vakken bij de universiteit, maar dit is toevallig mijn vak.’
Onderwijs geven is namelijk een grote passie van de kersverse OD. ‘Ik vind het een kerntaak van de universiteit. En het is dan ontzettend leuk om een rol te hebben waarin ik niet alleen mijn eigen vak vormgeef, maar ook kan meedenken over de manier waarop de hele opleiding is georganiseerd. Van kleine details, tot het curriculum en de doelen die we samen willen bereiken met ons onderwijs.’
‘Een opleiding maak je samen’
Hele fundamentele dingen veranderen hoeft momenteel niet, zegt Hogerheijde. ‘Ik denk dat we al een heel mooi programma hebben! Al speelt er op organisatorisch en logistiek niveau altijd van alles. We hebben momenteel veel studenten op de faculteit en niet altijd voldoende leszalen. Dat moet natuurlijk allemaal vlot lopen. Het moet voor de medewerkers haalbaar blijven en tegelijkertijd moeten we de kwaliteit van het onderwijs voor studenten waarborgen.’
Toch is er een speerpunt waar Hogerheijde zich komende jaren specifiek voor wil inzetten. ‘Zowel bij docenten als studenten zou ik het eigenaarschap van de opleiding sterker willen neerzetten. Een opleiding maak je samen. Daarom wil ik dat iedereen voelt dat ze daar een stukje eigenaar van zijn en er invloed op kunnen hebben.’ Het laatste wat hij wil, is als OD dingen van bovenaf dicteren. ‘Er leven bij studenten en docenten allerlei ideeën over de manier waarop de vorm en inhoud van het onderwijs ingericht moet zijn. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat dit allemaal samenkomt tot een beleid dat we kunnen implementeren. Dat vind ik een mooie rol. En ik denk dat we de opleiding zo nog sterker kunnen neerzetten.’
Wanneer het lampje gaat branden
Naast zijn nieuwe functie als OD, blijft Hogerheijde ook onderzoek doen en lesgeven. ‘Ik geef het vak Radiative Processes over de straling die we ontvangen van sterren, planeten en alles in het heelal. Hierin komt veel natuur- en sterrenkunde samen van eerder in de opleiding.’ Hij krijgt energie van de interactie met studenten tijdens de colleges. ‘Of wanneer je ziet dat het lampje ineens aangaat in het hoofd van een student. Wanneer ze de verbanden leggen tussen verschillende stukjes informatie en het echt snappen. Dat is gewoon ontzettend leuk om te zien.’
Hij hoopt zijn passie voor sterrenkunde dan ook zowel als OD en docent over te kunnen brengen. ‘Sterrenkunde is een ontzettend mooi vak! Er zijn heel veel mooie vakken bij de universiteit, maar dit is toevallig mijn vak,’ zegt Hogerheijde al lachend. ‘Het is heel mooi om te zien dat docenten zo enthousiast zijn in hun onderwijs, en dat ze hun eigen onderzoek en de zoektocht naar de grenzen van onze kennis daarin proberen te verweven. Dat moeten we niet opgeven.’
Tekst en afbeeldingen: Inge van Dijck