COI-stakeholderbijeenkomst 2023 over de overheid als (in)effectieve conflictoplosser: legitimiteit onder druk?

Op 30 november 2023 organiseerde de onderzoeksgroep Conflictoplossende Instituties (COI) een stakeholderbijeenkomst met als thema ‘De overheid als (in)effectieve conflictoplosser: legitimiteit onder druk?’. COI is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Leiden, de Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit in het kader van het Sectorplan Rechtsgeleerdheid. Het doel van de jaarlijkse stakeholderbijeenkomsten is om uitwisseling tussen rechtswetenschap en rechtspraktijk te bevorderen.

Tijdens de bijeenkomst op 30 november richtten we ons op het (gepercipieerde) gebrek aan probleemoplossend vermogen van de overheid en de ontwikkeling dat daardoor steeds meer maatschappelijk gevoelige kwesties voor de rechter belanden, en reflecteerden we op de implicaties daarvan voor de legitimiteit van politiek en rechtspraak. Sprekers waren Henk Naves (voorzitter Raad voor de rechtspraak), Joost Sneller (lid Tweede Kamer, D66), Jelle Klaas (litigation director NJCM en advocaat bij PILP) en verschillende promovendi binnen de onderzoeksgroep Conflictoplossende Instituties. Het volledige programma is hieronder te vinden.

Dank aan allen voor de inzichtgevende bijdragen en actieve deelname!

14:00     Inloop

14:15     Opening door Miranda Boone (namens trekkers Conflictoplossende Instituties)

14:25     Perspectief vanuit de Rechtspraak door Henk Naves (voorzitter Raad voor de rechtspraak)

14:55     Perspectief vanuit de politiek door Joost Sneller (lid Tweede Kamer, D66)