Met een VR-bril naar het verleden: 'Het helpt echt om de impact van beleid zichtbaar te maken'
Een vak als geschiedenis draait om het verleden. Dat brengt vaak geblader in oude documenten met zich mee, maar in de onderzoeksmaster History pakt universitair docent Dario Fazzi het anders aan. Zijn studenten werken met Virtual Reality.
Fazzi en zijn studenten houden zich bezig met de impact van politiek beleid op deltaregio’s, dat vaak wordt gekenmerkt door abstracte ecologische begrippen en scenario’s. ‘Virtual Reality is een hulpmiddel om de studenten op een heldere, visuele manier kennis te laten maken de daadwerkelijke effecten van beleid’, legt Fazzi uit.
De studenten krijgen verschillende situaties te zien waarin de mogelijke effecten van een wetsvoorstel of -wijziging zijn opgenomen. ‘Uitwisselingsstudenten die niet bekend zijn met de Nederlandse delta en de manier waarop beleid dit kan beïnvloeden, krijgen zo op een eenvoudige en effectieve wijze een beeld van de situatie’, legt Fazzi uit. ‘Dit geldt eveneens voor de Nederlandse studenten, die zo een beeld kun krijgen van delta’s uit andere gebieden.’
Impact zichtbaar maken
Dat interculturele component is handig, want Fazzi’s college maakt deel uit van een virtueel uitwisselingsprogramma, waarin Nederlandse studenten samenwerken met studenten uit de Verenigde Staten. Volgens de vier Leidse studenten is VR daaraan een fijne toevoeging. ‘Voor een vak als geschiedenis kan het mooi ingezet worden om de veranderingen in de tijd te laten zien. Maar ik weet niet of het voor elk vak of elk project geschikt is’, vertelt Lola Verkade.
Louis van de Mortel ziet ook een mogelijke keerzijde aan het gebruik van VR. ‘Als je de bril ophebt, hoor je niet alleen de video, maar ook de mensen in de fysieke ruimte om je heen. Ik vond het nu al afleidend werken, en we waren slechts met een kleine groep.’ Toch is Louis ook positief gestemd. ‘Het gebruik van een technologie als deze helpt echt met het zichtbaar maken van de impact op de natuur. Niet alleen van beleid, maar zeker ook van klimaatverandering.’
Omzeilen van een fysieke barriere
Fazzi ziet ook mogelijkheden voor het gebruik van VR in reguliere lessen. ‘Virtual Reality kan een zeer goede aanvulling zijn op al bestaande lesmethoden, omdat het fysieke barrières omzeilt. Dan moet je niet alleen denken aan het creëren van virtuele omgevingen waarin studenten samen kunnen werken ongeacht locatie of het laten zien van historische landschappen. Het biedt ook mogelijkheden om studenten met een fysieke beperking naar een plek te brengen die normaal gesproken ontoegankelijk voor ze is, zonder dat de technologie veel expertise vereist.’