Een academische carrière zit vol dilemma’s, laat dit bordspel zien
Hoe ben je gekomen waar je nu bent? Die vraag staat centraal in het bordspel ‘Academische Levensweg’, ontworpen voor en door wetenschappers. ‘In een normale werkweek praten we nauwelijks over de carrièrekeuzes die we maken, met dit spel wel.’
Stel: je krijgt plots een veelbelovend idee voor een onderzoeksvoorstel, maar je hebt weinig tijd. Wat doe je? Laat je het idee liggen voor een ander moment, of ga je er in de avond en weekenden mee aan de slag? Deze en tientallen andere duivelse dilemma’s staan centraal in een nieuw bordspel, geïnitieerd door sociaal wetenschappers Rachel Plak, Dietsje Jolles en Kiki Zanolie.
Academische Levensweg
‘Het idee voor dit spel begon vorig jaar met ons gezamenlijke wetenschapscommunicatieproject ‘Expeditie Binnenwereld’. Daarin gaan we met een lesprogramma langs op weekendscholen en leren kinderen aan de hand van een spel nadenken over vragen als: Wie ben ik? Welke wegen liggen er voor mij open?’ vertelt Dietsje Jolles. ‘Naast dit project zitten Kiki en ik ook samen in de Faculteitsraad, zitten Rachel en ik in de instituutsraad van Pedagogische Wetenschappen en is Rachel is vicevoorzitter bij Young Academy Leiden. In die context praten we veel over Erkennen & Waarderen en de verschillende paden die je als wetenschapper kunt bewandelen. Toen ontstond het idee om het spel voor kinderen te vertalen naar een academische context. Een soort Academische Levensweg.’
Dat hen gevraagd werd iets leuks te ontwikkelen voor het FSW 60-jaarfeest, kwam goed uit. Rachel Plak: ‘Aan collega’s binnen Sociale Wetenschappen hebben wij toen gevraagd welke dilemma’s zij tegenkomen in hun dagelijks werk. Aan de hand van die ideeën hebben we met studenten Heleen de Lange en Julia Weening dit spel ontworpen.’
Punt voor werk-privébalans
Tijd voor een potje. Spelers pakken aan het begin een karakterkaart. Daarop staat de naam van een fictieve wetenschapper en staat beschreven wat die persoon belangrijk vindt, bijvoorbeeld het ondernemen van outreach-activiteiten en daarnaast voldoende tijd vrijmaken voor een gezin thuis. Deze kaart bepaalt de startpositie en ook hoeveel fiches de speler krijgt op vier verschillende gebieden: onderzoek en onderwijs, outreach, sociaal leven en werk-privébalans.
Dan een worp met de dobbelsteen. Zanolie trekt een dilemma-kaart: ‘Je hebt aan het einde van de dag wat tijd over, hoe spendeer je die? Bereid je de werkgroep van de volgende dag voor, of lees je je in voor het interview met het Klokhuis over jouw onderzoek?’ Ze denkt even na. ‘Ik zou misschien liever dat interview voorbereiden, maar de persoon die ik heb getrokken niet. Dus ga ik toch maar voor de eerste optie.’ Een punt erbij voor onderzoek en onderwijs, eentje eraf voor outreach. Jolles trekt een ‘ervaringskaart’: ‘Het is lekker weer en je neemt een extra lange pauze in de zon. Een punt erbij voor werk-privébalans.’
Verderop in het spel zijn ook uitdagingskaarten; opdrachten die ervaring vereisen. Jolles: ‘Je hebt een stressvolle week gehad en wil een collega vragen een werkgroep van je over te nemen. Daar heb je zes werk-privébalans-fiches voor nodig en vijf sociaal-fiches. Heb je dat? Nee? Dan moet je meer ervaringen opdoen.’
Levend spel
Jolles: ‘In een normale werkweek maakt iedere wetenschapper de hele tijd carrièrekeuzes. Steek je veel tijd in pre-registratie van je onderzoek, of in het schrijven van papers? Maar over die keuzes praten we nauwelijks.’ Zanolie: ‘Door dit spel ga je wel het gesprek met elkaar aan en nodigt het uit om verschillende perspectieven en mogelijkheden met elkaar te bespreken’ Naast het jubileumfeest van FSW was het spel ook een succes tijdens het Academia in Motion-festival. Ook spelen Jolles, Zanolie en Plak binnenkort een potje met FSW-decaan Sarah de Rijcke, Cas Henckens (coördinator Erkennen en Waarderen) en Karlijn Hermans (coördinator Open Science).
Maar het bordspel is niet enkel voor grote, officiële momenten. Juist niet. ‘We hopen dat dit een nieuw instrument wordt in de toolbox, voor iedereen beschikbaar om te spelen tijdens een werkoverleg of een heidag. Neem vooral contact met ons op als je het spel wil lenen,’ zegt Plak. Daarna ontvangen ze graag feedback van collega’s, of suggesties voor nieuwe dilemma’s. ‘Het is een levend spel.’