Sarah Wolff: ‘Onderzoek doen en lesgeven zijn onlosmakelijk verbonden’
Sinds 8 januari is Sarah Wolff hoogleraar International Studies en Global Politics. Tijd voor een korte kennismaking over haar vakgebied en academische interesses.
‘Er zijn twee vakgebieden, waar ik me mee bezighoud', vertelt Wolff. ‘Het eerste is migratie. Toen ik in 2004 begon met mijn onderzoek probeerden migranten over de hekken van de Spaanse enclaves in Marokko te springen. Dat voorval zorgde ervoor dat ik interesse kreeg in de manier waarop landen als Marokko, Tunesië of Egypte omgaan met migratie, en hoe hun samenwerking is met Europese landen.’
Daarbij kijkt ze tegenwoordig ook naar andere culturele aspecten van zowel Europa als Noord-Afrika. ‘Ik raakte gefascineerd door de rol van religie en secularisme in internationale betrekkingen. Lidstaten van de Europese kijken vaak met een seculiere blik, waardoor ze in hun internationale betrekkingen gelovigen soms proberen te sturen of te matigen. Een voorbeeld hiervan is te zien in Tunesië, waar het beleid van de EU zich vooral focust op de seculiere feministische beweging van het land. Tegelijkertijd kan deze focus vrouwen in rurale gebieden uitsluiten, omdat hun positie wordt beperkt door religieuze argumenten die patriarchale structuren legitimeren.’
Binnen en buiten Europa
Daar komt bij dat alleen al binnen de Europese Unie 27 verschillende definities van de scheiding tussen religie en staat bestaan. ‘Wat voor invloed heeft geloof dan op internationale betrekkingen?’ vraagt Wolff zich af. ‘Het is belangrijk dat niet alleen onze studenten, maar ook het algemene publiek hier meer over te weten komt. Wetenschappelijk onderzoek kan daarbij helpen, dus ik zal me op dit soort vraagstukken blijven focussen.’
Daarbij richt ze haar blik nadrukkelijk op de wereld buiten Europa. ‘Het maatschappelijk model van de Europese landen is niet meer hét model. Landen als China en Rusland dingen naar de grootste rol op het internationale toneel. Het is belangrijk dat we ons afvragen waarom Europa op dat gebied wordt betwist. Waarom was de Europese staatsinrichting twintig jaar geleden nog ‘de normatieve macht’, maar is dat nu niet meer het geval? Als we relevant willen blijven, moeten we daar onderzoek naar gaan doen.’
College en onderzoek
Het belang van onderzoek komt ook terug in Wolffs colleges. Voor de hoogleraar zijn onderzoek doen en college geven onlosmakelijk verbonden. ‘Door mijn onderzoek leer ik hoe ik een betere docent kan worden. Het zorgt er ook voor dat ik mijn studenten beter kan trainen op hun onderzoeksvaardigheden. Dat is niet alleen handig voor een mogelijke academische loopbaan, maar voor elk professioneel pad dat ze kunnen gaan bewandelen. Een van de doelen die ik mezelf heb gesteld, is dat ik studenten in staat wil stellen om de wereld beter te leren kennen en begrijpen. Daarbij maakt het me niet uit of ze veldwerk doen, interviews afnemen of een nieuwe taal leren. Ik wil studenten alle mogelijke vaardigheden meegeven, die mij tijdens mijn eigen onderzoek geholpen hebben. Zo wil ik ze leren niet alleen te engageren met Europa, maar ook met de wereld daarbuiten. Op die manier hoop ik te leren van het onderzoek van mijn studenten die de juiste kritische vraag stellen en diverse onderzoeksmethoden gebruiken.’