Universiteit Leiden

nl en

Een nieuw podium voor Onderwijsvernieuwing

Op donderdag 4 april vond de première plaats van een gloednieuw kennisdeelevenement binnen de Faculteit der Rechtsgeleerdheid: De Onderwijsparade. Dit initiatief, georganiseerd door en voor onderwijscollega's, bood podium aan docenten en onderwijsexperts die zich bezighouden met onderwijsvernieuwing. De eerste editie vond plaats in diverse zalen van het KOG en werd geopend door vice-decaan Jan Crijns.

Vice-decaan Jan Crijns opent de Onderwijsparade

‘Naast het doen van onderzoek is het verzorgen van onderwijs onze core business. Met over de gehele linie onderwijs van hoge kwaliteit en veel waardering van onze studenten, weten we ook hoe weerbarstig de praktijk kan zijn. Zeker in een onderwijsintensieve faculteit als de onze is het bevorderen van een actieve studiehouding bij studenten niet altijd gemakkelijk

…Het is dan ook zaak om niet alleen tijd te besteden aan het verzorgen van onderwijs zelf maar ook om zo nu en dan een stap terug te zetten en te reflecteren op de manier waarop we ons onderwijs inrichten…

…En daarvoor zijn we vandaag bijeen tijdens deze eerste Onderwijsparade. Het doel is om elkaar mee te nemen in de verschillende vernieuwingen en innovaties binnen het onderwijs. Daarmee helpen we elkaar, ook met het oog op de aanstaande herziening van onze verschillende bachelors. Hierin stimuleren we onze studenten nog meer dan nu al het geval is tot een actieve studiehouding. Ik denk dat een dag als vandaag daar uitstekend bij kan helpen…’

Workshops

De Onderwijsparade draaide om actuele onderwijsthema's en bood een gevarieerd programma (link naar document programma) met workshops en een informatiemarkt. Tijdens de workshoprondes kregen deelnemers de kans om te leren van experts en hun eigen collega's. Deze hands-on benadering stelde de deelnemers in staat om niet alleen te luisteren naar, maar ook actief deel te nemen aan de vernieuwende ideeën die werden gepresenteerd.

Annemarie Drahmann gaf de workshop 'Activerend en verdiepend onderwijs kan ook in de Bachelor':

‘Ik vond het heel fijn dat mensen vragen stelden. Niet alleen over de keuzes die je maakt bij activerend onderwijs, maar ook over de zorgen die er zijn. Moeten we onze docenten op een andere manier gaan opleiden als we studenten moeten activeren en dúrven alle docenten dat wel? Daar hebben we een open gesprek over gehad. Voor een succesvolle implementatie van de Kernvisie is het heel belangrijk om trainingen aan te bieden en iedereen het vertrouwen te geven om te durven experimenteren. Tijdens de workshop gaf ik ook antwoord op vragen als; waar begin ik met activerend onderwijs en zijn er al best practices? Daar heb ik een aantal voorbeelden van gegeven én de nieuwe menukaart: activerende werkvormen aangeboden.’

Peter van der Zwan, gaf de workshop 'Je vak beter maken met Learning Analytics':

‘Ik heb tijdens mijn workshop uitleg gegeven over Learning Analytics. Als voorbeeld gebruikte ik mijn vak, waarin ik beter wilde begrijpen of, en zo ja hoe precies, studenten gebruikmaken van het extra studiemateriaal dat ik had ontworpen. Ontzettend fijn dat ik dit tijdens de Onderwijsparade kon doen, want zo kunnen we elkaar blijven inspireren! Ik kreeg energie van de middag: de zaal deed goed mee en stelde veel vragen. Kortom: een mooi initiatief!’

Informatiemarkt

Na de intensieve workshopsessies werd de Onderwijsparade afgesloten met een informele borrel op de informatiemarkt, gehouden in het restaurant. Hier konden deelnemers onder het genot van een drankje verder praten en ervaringen uitwisselen over de behandelde onderwerpen. Bovendien kregen ze de gelegenheid om een sneak preview te bekijken van de LTC-Hub, een online onderwijsplatform met kennisbank, support, nieuws en agenda over onderwijs. Verder waren er infokramen te bezoeken over de Kernvisie, Honours College Law, Leiden Law Academy en tools als Wooclap en Feedback Fruits.

Jaarlijks

De Onderwijsparade belooft een jaarlijks hoogtepunt te worden in de agenda van onderwijsprofessionals, waar vernieuwing, inspiratie en kennisdeling samenkomen op een dynamische en verbindende manier.

Marian Hoeber, instituutscoördinator en bezoeker van de Onderwijsparade:

'Ik heb twee workshops gevolgd die echt op elkaar aansloten. Activerend onderwijs en Flipping the Classroom. Heel verhelderend en er werden veel vragen gesteld. Ik denk dat vooral docenten nu een beter beeld krijgen met wat ze er mee kunnen doen.'

 

Wilko Gruizinga, operational manager Onderwijs en (medeorganisator) kijkt terug op een geslaagde eerste editie:

‘Het was een echt experiment om een Onderwijsparade als deze op onze faculteit te organiseren. Dit kon alleen dankzij de enorme inzet van onze onderwijscollega’s en alle docenten die hebben bijgedragen aan de organisatie en invulling van het programma’. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.